VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do stánku putují denně tři hektolitry syrového mléka

Jindřichův Hradec, Hospříz - Lidé si mohou u supermarketu koupit i čerstvé kravské mléko.

11.12.2009 6
SDÍLEJ:

Automat na čerstvé mléko u jindřichohradeckého Kauflandu. Foto: Deník/Stanislava Koblihová

„No je to výborný mlíko, bezvadný. Konečně družstva přišly na to, jak se dostat k zákazníkovi místo toho, aby mléko lili na pole,“ komentovala nový automat na čerstvé, nepasterizované, přírodní mléko společnosti ZP Hospříz u Kauflandu v Jindřichově Hradci Marie Spínová z Jindřichova Hradce poté, co hned mléko z lahve sama ochutnala.

Pak ještě dodala: „Chodíme sem nakupovat, tak proč bych měla kupovat hnusné krabicové mléko, když si můžu koupit čerstvé. Nemá to chybu.“

Nový stánek na mléko, který byl instalován na jindřichohradeckém sídlišti Vajgar minulý čtvrtek, je v rámci okresu zatím ojedinělým jevem. Přesto si už za tak krátkou dobu získal své zákazníky. Díky tomu, že je instalován venku u stěny obchodního areálu ze strany, kde lidé před nákupem parkují svá auta, mohou si sem dojít lidé načerpat čerstvé mléko v kteroukoliv denní i noční dobu.

Aby si první zákazníci věděli s automatem rady, byl u něj první týden stále pracovník, který jim s obsluhou pomáhal a odpovídal na jejich dotazy. „Mléko má 3,7 procenta tučnosti a před použitím by se mělo převařit. Já ho ale sama piju tak, jak je a většina zákazníků říká, že také,“ uvedla brigádnice, kterou si najal zemědělský podnik, Jitka Guzmická.

Její slova potvrdil Jindřichohradečák František Novotný: „Nepřevařuji ho, mně jinak nechutná než takhle. Je to pohoda. Chodím sem už od začátku, protože jsem byl náhodou u toho, když to tu montovali.“

Podle Jitky Guzmické zatím přicházejí spíš lidé z řad starší generace. „Je to dobrá věc, člověk se může vrátit k mléku, na jaké byl zvyklý za mlada. Není problém si mléko doma převařit. Pamatuju se, jak jsme sbírali smetanu a doma se vrtělo i máslo,“ zavzpomínal Karel Jirků z Jindřichova Hradce.

Mezera na trhu

„Zatím jsme v automatu prodali 300 litrů denně, ale potřebovali bychom prodat denně alespoň 500 litrů, aby se časem náklady vrátily,“ uvedl předseda představenstva a ředitel společnosti ZP Hospříz Karel Šamal.

Pořízení takového automatu totiž stojí značné finanční úsilí. Jeho provoz vyžaduje také stálý servis, který řídí i počítač. Z ceny mléka jde jedna třetina na pokrytí nákladů spojených s provozem automatu. „Mléko nesmí být v automatu 24 hodin, po 23 hodinách už automat hlásí, že je potřeba je vyměnit. Proto ho tam dáváme po jednom dvousetlitrovém nerezovém kanystru, aby bylo stále čerstvé. Mléko je tam udržováno při teplotě 4 až 8 stupňů, což je pro zachování kvality mléka nejlepší teplota,“ vysvětlil Šamal. Zemědělský podnik Hospříz chce podle Šamala touto cestou dodávat na trh potravinu, jakou si lidé nemohou koupit v obchodě a zároveň udržet krávy při životě. U jindřichohra­deckého Kauflandu si tak mohou lidé zakoupit jedno z nejkvalitnějšího mléka, které pochází od zdravého stáda. „Je to čisté nadojené syrové mléko, které doporučujeme převařit, ale ti, kterým chutná, nám vyčítají, že je to škoda,“ uzavřel s úsměvem Šamal.

Autor: Stanislava Koblihová

11.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
V Třeboni přivítali nové občánky.
12

OBRAZEM: Města vítala nové občánky

V kulturním domě Koruna v Nové Bystřici se pravidelně konají divadelní představení.
4

OBRAZEM: Dění v Bystřici pravidelně oživuje divadlo

OBRAZEM: Fotbalisté Buku sesadili Studenou z čela přeboru

Jindřichohradecko -  Fotbalový přebor mužů má o víkendu na programu zápasy 9. kola.

OBRAZEM: Malí hradečtí školáci se učí bruslit

Jindřichův Hradec – Školáci z jindřichohradeckých základních škol se pět zapojili do projektu Škola bruslení.

Odpoledne na hrad, večer na koncert. Kam vyrazit v neděli za zábavou?

Jindřichohradecko - Ani v poslední den týdne nemusíte zůstávat doma, ale můžete se vydat někam za zábavou.

Fotbalový turnaj pomohl hospicové péči

Třeboň - Fotbalový turnaj Evocati cup poprvé pomáhal v Třeboni.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení