„Bez cestování si nedovedu život vůbec představit. Budu si ale víc rozmýšlet, kam pojedu a jestli s cestovkou nebo po vlastní ose,“ svěřil se padesátiletý Martin.

„Katalog na tento rok jsme vydávali začátkem prosince, kde jsme vycházeli z kurzu kolem 27 korun za euro, teď se ale blíží až ke třiceti korunám a nikdo neví, jak se bude vyvíjet dál. Nezbývá než doufat, že se prognózy o kurzu až 32 korun za euro nepotvrdí,“ uvedla spolumajitelka dačické cestovní agentury Jaroslava Šteflová.

Vloni využili podle Šteflové slev na zájezdy například do Tunisu či Egyptu i lidé, kteří by za to za normálních okolností peníze nedali. Letos budou pro lidi opět exotická místa dražší.

Naděje v dačické cestovní kanceláři vkládají do Chorvatska, kde už mají pobyty nasmlouvané a zaplacené i zálohy. „Myslím si, že lidé pojedou spíš tam, i když budou šetřit. Předpokládáme, že si raději zaplatí jen polopenzi a budou si zase sami vařit, jako tomu bylo v dřívějších letech,“ vysvětlila Jaroslava Šteflová.

Třeboňská cestovní kancelář Bolero tours se o zákazníky zatím nebojí. „Po celou dobu naší činnosti od roku 1990 se snažíme o vzájemnou důvěru mezi námi a našimi zákazníky, což jsou lidé, mezi kterými žijeme,“ vysvětlil vedoucí cestovní kanceláře Jan Lebeda.

Díky tomu podle něj ani nyní, v době hospodářské recese, nezaznamenali zatím radikálnější úbytek zákazníků u lyžařských akcí nyní probíhající zimní sezony, ale především ani zákazníků se zájmem o zájezdy letní pobytové a poznávací.

„Těší nás, že naši klienti nemají strach kupovat náš produkt ani v době krize. Využívají výhod výrazných úvodních i jiných slev při vědomí, že pokud by nakonec svoji účast v zájezdu zrušili, nebudou od nás finančně postiženi. Své peníze prostě dostanou zpět a na zájezd mohou jet, až jim to bude lépe vyhovovat,“ doplnil Lebeda.

Jejich Cestovní smlouva chrání zákazníka i před kurzovním výkyvem. Pro lidi je tedy výhodné mít platnou Cestovní smlouvu již nyní, než čekat na dobu, až dojde v rámci republiky v důsledku stálého poklesu hodnoty koruny vůči Euru k celoplošnému přecenění zájezdů možná o více než dvacet až třicet procent, což již podle Jana Lebedy největší operátoři na trhu avizují.