Na otázky, jak se jí daří čelit krizové době a co by měli zájemci o cestování vědět, odpovídal vedoucí cestovní kanceláře Jan Lebeda.

Zajišťuje služby lidem mezi kterými sami žijete, jak se vám daří udržet si je jako zákazníky?
Po celou dobu naší činnosti se snažíme o to, abychom spolu s našimi zákazníky tvořili spíše velikou cestovatelskou rodinu, kde se může spolehnout jedna strana na stranu druhou, než o uplatňování čistě formálních obchodních vztahů. Například nikdy jsme od lidí nevybírali takzvané nevratné zálohy, které v případě odstoupení zákazníka od již uzavřené Cestovní smlouvy drtivá většina cestovních kanceláří nevrací.

Znamená to, že lidem vrátíte celý obnos, pokud se rozhodnou necestovat?
U Bolera je to po celé roky tak, že v případě zrušení účasti až do doby 31 dnů před odjezdem, vracíme kromě dojednaného minimálního manipulačního poplatku sto korun, celou částku, aniž by zákazník uváděl jakékoliv důvody svého rozhodnutí. Díky tomu jsme ani nyní, v době hospodářské recese, nezaznamenali zatím radikálnější úbytek zákazníků u lyžařských akcí probíhající zimní sezony, ale především ani zákazníků se zájmem o zájezdy letní pobytové a poznávací. Těší nás, že naši klienti nemají strach kupovat náš produkt ani v době krize. Využívají výhod výrazných úvodních i jiných slev při vědomí, že pokud by nakonec svoji účast v zájezdu zrušili, nebudou od nás finančně postiženi. Své peníze prostě dostanou zpět a na zájezd mohou jet až jim to bude lépe vyhovovat.

Dají se smluvně zajistit i podmínky vzhledem ke kolísání kurzu koruny?
Naše Cestovní smlouva chrání zákazníka i před kurzovním výkyvem, který by představoval doplatek vyšší než je částka deset procent z ceny již uhrazeného zájezdu, ať již byl zakoupen s jakoukoliv slevou, bez ohledu na to, kam až koruna vůči zahraniční měně později spadne. Většina lidí si proto uvědomuje, že je výhodnější mít platnou Cestovní smlouvu s výše uvedenými podmínkami nyní, než čekat na dobu až dojde v rámci republiky v důsledku stálého poklesu hodnoty koruny vůči Euru k celoplošnému přecenění zájezdů. Je to jednoduchá matematika.

Myslíte si, že se zdražování zájezdů cestovní kanceláře Bolero týkat nebude?
Ani my nemůžeme vyloučit možnost přecenění dosud neprodaných zájezdů. Veškeré zahraniční služby, ubytování, stravování, transfery, delegaturu a místní taxy, totiž hradíme pouze v Eurech. Za sebe i všechny spolupracovníky mohu sice slíbit, že i nadále se v rámci našich možností budeme snažit, aby dopady hospodářské krize byly na naše zákazníky co nejméně bolestivé. Jsou však hranice, za které z hlediska neúprosné finanční ekonomiky již potom jíti nelze.