Zákazník se nemá nikdy nechat odbýt námitkami prodávajícího, že nemá nárok na výměnu zboží. „Prvních šest měsíců od koupě může totiž spotřebitel požadovat místo opravy zboží jeho výměnu. Ovšem nelze žádat vrácení peněz,“ radí Libuše Oulehlová z českobudějovické poradny Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Od kupní smlouvy může zákazník odstoupit teprve tehdy, pokud není oprava nebo výměna možná.

Když už dojde ke sporu, je třeba vyřizovat věci vždy písemně. Řešit se musí v reklamačním řízení, které se může natáhnout nejvýše na 30 dnů. Pokud prodejce tuto lhůtu nedodrží, pohlíží se na závadu jako na neodstranitelnou. „Zákazník může teoreticky hned první den po uplynutí této lhůty od kupní smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz,“ řekla Oulehlová. Zákon pamatuje ještě na třetí možnost řešení sporu, a to v případě, že nedojde k výměně, opravě ani vrácení peněz.

„Pak nezbývá, než obrátit se na soudního znalce, který vyhotoví posudek. V něm rozhodne, zda se jedná o vadu materiálu, výroby nebo zavinění zákazníkem. Znalecké posudky se v naší poradně dělají také,“ potvrdila Oulehlová. Ceny za znalecký posudek se pohybují v řádu stokorun. Pokud vyzní ve prospěch spotřebitele, má nárok na jeho proplacení od prodejce.

Odborníci se shodují, že pokud lidé znají svá práva, mohou mnoha problémům s vadným zbožím předejít. Každý se může obrátit na Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, které jako nezávislé a neziskové občanské sdružení hájí zájmy lidí. Sdružení provozuje poradny ve všech regionech a nabízí řadu užitečných rad na webu www.spotrebitele.info.

V jižních Čechách funguje bezplatná poradna SOS pro veřejnost na českobudějovickém Senovážném náměstí číslo 13, vždy v pondělí od 10 do 14 a ve středu od 14 do 18 hodin, telefon 386 353 542. Nově funguje také každou druhou středu na městském úřadě v Třeboni, vždy od 14 do 17 hodin. „Vloni se na nás obrátilo bezmála 1400 lidí z celého Jihočeského kraje. U reklamovaných výrobků nejvíc převládala obuv a mobilní telefony, ale spotřebitele trápily i nekvalitní opravy, zakázková výroba či služby bank, pošty a pojišťoven,“ shrnula Libuše Oulehlová.