„Před podpisem smlouvy však doporučuji důkladně prostudovat, co nabídka obsahuje. Některé firmy totiž, aby se jejich cena zdála nízká, zahrnou do návrhu ceny pouze nejzákladnější práce a vše ostatní je potom za příplatek,“ vysvětlil Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.
Jedním z příkladů je úklid po provedené práci, který není zdaleka tak samozřejmý, jak by se mohlo na první pohled zdát. I ten musí být výslovně zahrnut ve smlouvě. Jinak se může stát, že pracovníci firmy okna zabudují, odjedou a my budeme ještě dlouho uklízet.
Totéž se týká dokončovacích a začišťovacích prací nejen zevnitř bytu, ale i zvenčí. Stejně důležité je ve smlouvě ohlídat i montáž parapetů. Pokud při čtení nabídky narazíme na nějaký odborný výraz, který nám není zcela jasný, nebojme se nechat si ho vysvětlit nebo ještě lépe nahradit výrazem běžně používaným.
„Nedávno jsme podobný případ řešili v naší poradně. Firma okna majiteli bytu pouze zajistila stavební pěnou a bez konečného začištění a úklidu odjela. Bohužel zákazníkem nedokonale přečtená, ale podepsaná smlouva hovořila ve prospěch firmy,“ popsal Černý.
Cena však není jediným kritériem při výběru dodavatele. Neméně podstatná je délka záruční doby, kterou firma na svoji práci poskytuje. Podle občanského zákoníku činí záruka na zakázkovou výrobu pouze šest měsíců, dodavatel ji však může libovolně prodloužit. Záleží na tom, jak své práci věří.
„Takže jistě najdeme firmu, která poskytuje tříletou i delší záruku. Jakákoliv záruka delší než šest měsíců musí být uvedena na faktuře nebo jiném dokladu písemně,“ upozornil Černý.
Pokud je to možné, osvědčeným řešením je, že vybereme společnost, která už v okolí někomu známému stejnou práci prováděla, a proto se můžeme o její kvalitě předem přesvědčit.