Naštěstí se zatím podle vedoucího jindřichohradecké skupiny dopravních nehod Jiřího Pechy moc karambolů v souvislosti s kluzkým povrchem silnic nestalo.

Hodně lidí ale často komentuje různé kolony tím, že za to mohou kamiony na letních gumách.

Je v tom ale malý háček. Většina kamionů jezdí na takzvaných „univerzálech” nebo celoročních pneumatikách.
Podle majitele jindřichohradeckého Pneuservisu Martina Janáka se však nejedná o klasickou pneumatiku ze zimní směsi, která se používá u osobních aut.

„Gumy hnacích náprav na nákladním vozidle musí mít zimní označení M+S, což znamená marast a sníh. Má hrubý záběrový vzorek a tím je považována za zimní. U osobních aut jsou pneumatiky vyráběné ze zimní směsi, která je měkčí, ale u nákladních vozů by to bylo strašně drahé a gumy by se přehřívaly a nic nevydržely. Když by kamion přejel Evropu, tak by asi shořely,” vysvětluje Janák.

Jeho slova potvrzuje i řidič kamionu Roman z Jindřichova Hradce:
„ Na autě máme celoročně stejné gumy. Musí mít terénní hrubý vzorek se zářezem šest milimetrů. Nepřezouvá se z letních na zimní. Něco jiného je to ve skandinávských zemích, kde je pořád mráz, ale v našich podmínkách, jakmile teplota vystoupá nad nulu, tak by se pneumatiky přehřívaly a rychle ubývaly.”

Podle silničního zákona jsou od letošního roku zimní pneumatiky v závislosti na sjízdnosti od 1. listopadu do 31. března povinné. Jak upřesňuje dopravní policista Pech, u vozidel do 3,5 tuny musejí být zimní gumy na všech kolech a u vozů nad 3,5 tuny na kolech hnacích náprav. Jedná se o zimní druh dezénu, který má označení M+S.