„Když si jedou lidé nakoupit do supermarketu, rovnou si koupí maso i uzeniny. Kdybych nedodával do restaurací, mohl bych obchod zavřít. Letošní propad byl značný,“ svěřil se podnikatel Václav Šindelář z Kunžaku. Podle jeho slov má výhodu v tom, že vede živnost pouze s manželkou a výrobnu i obchod mají v rodinném domku.

Nelehkou situaci menších obchodníků s masem a masnými výrobky potvrzují i někteří další podnikatelé. „Když začaly supermarkety, naše klientela se rozprchla, ale poslední tři roky se nám daří udržovat stálé klienty,“ řekl provozovatel jindřichohradeckého obchodu Maso a uzeniny Josef Štěrba. Zatím se totiž podle jeho slov stále ještě najdou zákazníci, kteří hledají kvalitu a na reklamu příliš nedají.

„Maso v supermarketu nakupuji docela nerad. Mám známého výborného řezníka, tak si raději zajedu k němu,“ svěřil se Karel z Třeboňska.

Nabídka salámů a mas za inzerované výhodné ceny v supermarketech oproti menším krámkům je pro zákazníky stále lákavější. Navíc si v supermarketech mohou nakoupit v době, kdy již obchody v centru města mají zavřeno.

Otázka ceny však může být podle některých obchodníků zavádějící. „Máme nižší ceny, než jsou v obchodních řetězcích, ale nikdo to neví. Všechno je to o propagaci, na kterou nemáme prostředky. Musím zaplatit dva zaměstnance, nájem a náklady na provoz se stále celkově zvyšují,“ uvedl Josef Štěrba.

Reklamní letáky supermarketů, které nabízejí maso i uzeniny tzv. za levno, totiž podle jeho slov často po slevě bývají na standardních cenách, které si udržují v jeho jindřichohradeckém obchodě. Někdy však ale inzerované ceny i po slevě bývají vyšší než v obchodě v centru města.

Podobné zkušenosti má i Václav Šindelář. Navíc pokud jsou některé uzeniny příliš levné, znamená to podle něj jejich velmi nízkou kvalitu, kde je maso často nahrazováno jinými surovinami. Soukromí řezníci si totiž na kvalitě svých výrobků velmi zakládají a nemohou je tedy prodávat za nižší ceny, než zaplatili za maso a další potřebné ingredience včetně energií a pracovní síly.

„Ceny masa jsme od léta nezvedali. Určujeme je podle ceny masa na trhu, ale snažíme se je tlačit dolů, aby byl zákazník spokojený,“ vysvětlil Josef Štěrba. Zřejmě i pro tento přístup se jim daří čelit ekonomické krizi tím, že si udržují stálé zákazníky. Letošní obrat a zisky mají totiž podle Štěrby na stejné úrovni jako měli vloni.