A zjištění, že podezřele levné konkurenční výrobky mají navrch nad prokazatelnou jakostí, není pro podnik v insolvenčním řízení ta nejpovzbudivější zpráva. „Laciné konkurenční výrobky nás velice poškozují. Tržní prostředí se v současnosti řídí pouze cenou, což v konečném důsledku ovlivňuje úspěšnost oddlužení naší firmy. Musíme se přizpůsobit nižší ceně, může to znamenat menší uspokojení našich věřitelů,“ vysvětlil ředitel Cerepy Vladimír Pour.

Podle něho je především polským či ukrajinským výrobcům výraz kvalita naprosto lhostejný. Řečičtí si dokonce nechali zpracovat nezávislý posudek na vybrané papírové ručníky.

Laboratorní průzkum vzorků odhalil vyšší četnost mikroorganismů a plísní. „Běžný uživatel to pozná nanejvýše čichem, taková utěrka po namočení zapáchá. Citlivější jedinci to ale mohou odnést i vyrážkou,“ mínil Pour.

Jak přitom poznamenal insolvenční správce Cerepy Štěpán Bláha, s tímto „hygienickým“ papírenským materiálem se v poslední době lze setkat takřka všude.

„Zaráží mě, že pochybné zboží proudí prostřednictvím úklidových firem ve velkém do budov spravovaných státem či krajem. Tedy institucí, které hlásají podporu českých podnikatelů. A už vůbec nechápu, jak se mohou nevyhovující výrobky objevit ve zdravotnických zařízeních,“ namítl Bláha.

Stačilo objednat trochu dražší zboží

Neblahou zkušenost s papírenským materiálem mají i v pelhřimovské nemocnici. „Zboží nám dodává velkoobchodní firma, která vyhrála výběrové řízení na základě nabídnuté kvality a ceny. Zpočátku jsme odebírali ten nejlevnější materiál. Zdravotní sestry s ním ale nebyly spokojené, vracely jej zpátky. Zvolili jsme tedy dražší verzi a je po problémech,“ řekla tamní skladnice Marcela Kubíková.

S rozporuplnou jakostí konkurenčních výrobků se ale potýkají i prosperující společnosti, zejména pak potravináři. „Některé masokombináty nasazují ceny, za jaké se kvalitní uzenina prostě nedá vyrobit,“ potvrdil žirovnický uzenář Jan Prantl, podle něhož nezbývá než snažit se o co nejnižší cenu rovněž. „Nesmí to ale být na úkor kvality výrobku. Ten musí zůstat prvotřídní,“ zdůraznil Prantl.

Podobně to chodí i v pekařské branži. „Docela se divím zákazníkům, kteří slyší jen na cenu. Jistě, i laciné výrobky jsou nezávadné. Pokud ale třeba u cukrovinek nahradíte máslo tukem a vlašské ořechy arašídy, už to prostě není ono,“ připomněl Ladislav Teisler z pelhřimovské Adélky.

Oba oslovení potravináři věří tomu, že poctivý výrobek se dříve či později prosadí. „Je jen otázka času, kdy na to lidé přijdou. Kdo jednou ochutná moučný párek, vícekrát po něm nesáhne,“ mínil Prantl.

O jakost se musí přihlásit zákazník

Myslí si to i řečičtí papírníci. „Konečný uživatel by měl být tím, kdo rozhoduje. Pokud se setká se špatným výrobkem, neměl by tomu nečinně přihlížet,“ řekl Pour.

Jenže v Cerepě nemají čas čekat na „zmoudření“ kupujících. Do konce června musí předložit svým věřitelům reorganizační plán, v případě jeho schválení budou řadu let splácet. A to se bez odpovídajícího výdělku neobejde.