Stopy z pláže u města Penarth studují odborníci z londýnského Přírodopisného muzea. Předpokládají, že patří předchůdcům sauropodů. „Víme, že v té době v Británii ranní sauropodi žili, protože jsme už dříve našli kosti Camelotia, velmi ranného sauropoda, datovaného do stejného období,“ citovala CNN paleontoložku Susannah Maidmentovou, která společně s kolegou Paulem Barretem nález zkoumají.

Sauropodní dinosauři jsou zmámí především díky Brachiosaurovi. Je jedním z největších zástupců těchto býložravých dinosaurů a vyznačuje se velmi dlouhým krkem. Proslavil se například ve filmu Jurský park, kde byl prvním dinosaurem, kterého hlavní hrdinové viděli na vlastní oči. Tyto stopy pravděpodobně patří menšímu předkovi Brachiosaura.

Malé nožky fosilie Tetrapodophis, považované za objev chybějícího vývojového článku mezi hady a ještěry. Ve skutečnosti šlo o člena vyhynulého rodu mořských ještěrů Dolichosaurus
I mistr tesař se utne. Mnohé slavné fosilie byly po desítky let vykládány špatně

Takovýto objev by mohl pomoci odborníkům lépe porozumět chování dinosaurů. Například v tom, jak chodili a cestovali ve stádech. „Tento typ stop není celosvětově příliš běžný, takže věříme, že to bude zajímavý doplněk k našim znalostem o životě v triasové Británii,“ sdělil Barret.

Odborníci rovněž nemají příliš mnoho záznamů o tom, jak triasové období vypadalo a kteří dinosauři na území dnešní Británie chodili. „Proto všechny nálezy z této doby přidávají k našemu obrazu toho, co se v té době dělo,“ doplnil Barret.

Protože stopy paleontologové nemohli odnést, naskenovali celé okolí nejmodernější technikou a archivovali jeho záznamy. Díky tomu budou mít k dispozici model celé krajiny včetně série stop. „Šlápoty na pláži zůstanou do té doby, než je opotřebuje příliv a odliv,“ okomentovalo vedení muzea objev v oficiálním vyjádření.

Objev amatérského paleontologa

K prvním snímkům se Maidmentová a Barret poprvé dostali díky amatérskému paleontologovi, který jim poslal fotky v roce 2020. Nejdříve tomu nepřikládali velkou váhu, protože to nebyly jediné fotky podobného charakteru. „Dostáváme od veřejnosti mnoho návrhů na prozkoumání toho, co by mohly být dinosauří stopy. Mnoho z nich jsou ale pouze geologické prvky, které za ně lze snadno zaměnit,“ vysvětlila Maidmentová.

Na fotkách z pláže u města Penarthu jim ale přišlo něco zvláštního. „Připadalo nám, že to opravdu vypadá jako stopy a stálo by za to to prozkoumat hlouběji,“ dodala paleontoložka.

Maidmentová s Barretem prvně kontaktovali své kolegy a zjistili, že místo nálezu už dříve zkoumala paleontoložka z Národního muzeum ve Walesu Cindy Howellsová, skupina francouzských paleontologů a jejich kolegů z Cardiffské univerzity. Stopy ale neprobádali.

Kostra oviraptora v Japonsku, ilustrační fotografie.
Mládě dinosaura uvízlo v čase. V Číně našli nejzachovalejší vejce s embryem

Oba se proto na pláž vydali, aby je prošetřili a zaznamenali jejich velikost. „Věřili jsme tomu, že jsou od sebe šlápoty konzistentně daleko a tím pádem to naznačovalo procházející zvíře. Viděli jsme také zvednuté okraje, kde bylo vytlačené bahno. Tyto struktury jsou charakteristické pro aktivní pohyb po měkké zemi,“ vysvětlil Barret.

Takový objev není jediný důkaz dinosaurů v prehistorickém Walesu. „Většina z dochovaných stop ovšem patří malým masožravým druhům,“ vysvětlil Barret. Stopy velkých býložravých dinosaurů jsou podle něj mnohem vzácnější.

Jedním z dalších nálezů je například jen o deset dní starší objev na pláži v Northumberlandu, kde našli zkamenělinu obrovské mnohonožky staré přibližně 326 milionů let. Podle odborníků to byl největší brouk, jaký kdy žil. Téměř třímetrové zvíře našli v kusu kamene, který na pláž spadl z blízkého útesu. „Je to neuvěřitelně vzrušující nález, ale fosilie je tak obrovská, že jsme ji museli z pláže odnést čtyři,“ okomentoval objev geolog Neil Davies, který ji zkoumá.