Vozítko zkoumající povrch Marsu svými kamerami zachytilo další předmět, který rozvířil debaty na sociálních sítích. Fanouškům westernů připomíná chuchvalec slanobýlu vznášející se ve větru nad pouštní krajinou, některým sci-fi nadšencům zase zamotaný rybářský vlasec, případně jakési mořské stvoření dokazující existenci vody na Marsu.

Pohled jedné z kamer roveru Perseverance, 13. června 2022 (Sol 467).
Lidské smetí zasypává už i Mars. Důkaz pořídilo vozítko Perseverance

A skutečně, úkaz evokující zamotané klubíčko špaget vypadá mezi hornatou marťanskou krajinou poněkud nepatřičně. Ani v tomto případě však nejde o důkaz života na čtvrté planetě sluneční soustavy. Původ "špagetové" záhady je mnohem méně vzrušující.

Jak informuje server Science Alert, namísto důkazu o mimozemšťanech jde opět o dílo člověka. Ve skutečnosti totiž jde o malý kousek odpadu, který pravděpodobně pochází z padáku Perseverance použitém při přistání vozítka na Marsu v únoru 2021. Hlavním posláním vozítka vyslaného vědci z NASA je pátrat po známkách života v kráterech na rudé planetě.

Větší kontext i reálnější měřítko pak fotografii zasazuje snímek z jiného úhlu, konkrétně z přední pravé kamery samotného roveru.

Předmět, který na povrchu Marsu zachytily kamery vozítka Perseverance.Předmět, který na povrchu Marsu zachytily kamery vozítka Perseverance.Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Fanoušci westernové teorie však přece měli v něčem pravdu. Je totiž více než pravděpodobné, že zamotané klubíčko podobající se rostlinnému chuchvalci do blízkosti roveru zavál vítr. A jeho cesta napříč planetou zřejmě nekončí. Několik dní po pořízení fotografie už totiž předmět na záběrech Perseverance chybí.

Nejde přitom o jediný kus odpadu, který na planetě na dlouhou dobu lidé zanechají. Vesmírné smetí se na Marsu hromadí prakticky od okamžiku, kdy lidská technika vstoupila na povrch našeho planetárního souseda.

Bezejmenný kráter v oblasti zvané Aonia Terra na Marsu připomíná pro zobrazení ve skutečných barvách velké oko
Nový snímek Marsu odhaluje kráter, který se podobá obrovskému děsivému oku

V dubnu helikoptéra Ingenuity, která také na Marsu provádí výzkum, zachytila pohled na vrak krytu sondy vyslané ze Země. Šlo konkrétně o padák a zadní plášť ve tvaru kužele. V červnu si zase rover Perseverance všiml zbytků izolační přikrývky, jež vědci použili k ochraně vozítka před vysokými teplotami při přistání.

Padák a zadní plášť ve tvaru kužele, který vrtulník Ingenuity zachytil 19. dubna 2022.Padák a zadní plášť ve tvaru kužele, který vrtulník Ingenuity zachytil 19. dubna 2022.Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Skončí jednou v marťanském muzeu?

Jak s nadsázkou upozorňuje server Science Alert, co dnes působí jen jako vesmírné smetí, může mít v budoucnu zcela jiný význam. Je totiž dost dobře možné, že podobné předměty se za desetiletí či století stanou významným artefaktem pro budoucí obyvatele rudé planety a Marťané si tyto pozůstatky dobývání Marsu vystaví v mimozemské obdobě muzea.

Planeta Mars na snímku NASA
Mars v celé své kráse. Čínská sonda nasnímala kompletní povrch rudé planety

Jak už však Deník informoval dříve, jakékoli pozůstatky pozemské techniky na Marsu mají vždy i svou stinnou stránku. Smetí zanechané ve vesmíru totiž může kontaminovat povrch planety, což může potenciálně ohrozit jakýkoli mikrobiální život.

Výzkum na Marsu

Vědci se aktuálně s pomocí moderní technologie přímo na planetě snaží zjistit, zda byl na Marsu někdy život a zda je možné na něm těžit nerostné suroviny, případně pěstovat zemědělské plodiny. Vozítko Perseverance nese mnoho vědeckých přístrojů, zkoumá atmosféru Marsu, jeho vnitřní složení či zásoby podzemní vody. Spolu s vozítkem NASA vyslala na planetu také malý samořiditelný vrtulník s názvem Ingenuity. Jde o první létající stroj, který kdy létal na jiné planetě, než je Země.

A nezůstane jen u techniky. Brzy se na rudou planetu zřejmě vydají také lidé. NASA na začátku letošního roku oznámila, že plánuje na Mars vyslat misi s astronauty, a to na konci roku 2030 nebo na začátku 2040.