Přestože je Kuba pro Budějovický Budvar, n. p., poměrně novým exportním teritoriem, podařilo se tam letos objem prodaného piva meziročně navýšit na patnáctinásobek. Takový výsledek je podle tiskového mluvčího pivovaru Petra Samce velmi cenný, protože Kuba je jedinou zemí na americkém kontinentu, kde je možné používat značku Budweiser Budvar. Navíc se jedná o trh velmi komplikovaný z administrativního hlediska. Prémiový budvarský ležák je úspěšný i v dalších zemích Latinské Ameriky. V současné době se pivo z Budějovického Budvaru vyváží do 13 zemí v této oblasti. Navíc bude v nejbližší době zahájen export na exotické Bermudy.

Budějovický Budvar realizoval historicky první vývoz piva do Kubánské republiky v roce 2016. Šlo v podstatě jen o zkušební dodávky vzorků v objemu několika desítek hektolitrů. Díky velkému zájmu spotřebitelů se i v loňském roce objem prodeje výrazně zvyšoval a podařilo se vybudovat poměrně rozsáhlou distribuční síť. Ležák značky Budweiser Budvar se mimo jiné představil na veletrzích Fihav a Pab Expo v Havaně a také na veletrhu ve známém letovisku Varadero. To vše vytvořilo předpoklady pro letošní výraznější obchodní expanzi Budějovického Budvaru.

„Export na Kubu se v letošním roce meziročně zvýšil na patnáctinásobek. Do velikosti objemu vyvezeného piva se tak rázem může srovnávat s některými našimi tradičními exportními teritorii v rámci Evropy, například Irskem, což je samozřejmě s ohledem na specifika daného regionu a zeměpisnou polohu pro značku Budweiser Budvar velký úspěch,“ říká Renata Pánková, vedoucí oddělení exportu z Budějovického Budvaru.

Kubánská ekonomika je velmi specifická a poměrně uzavřená. Pro zahraniční firmy je značně složité na kubánský trh proniknout. Přes značné administrativní překážky však Kuba představuje velmi zajímavou obchodní příležitost a stává se postupně atraktivním teritoriem i pro většinu nadnárodních pivovarnických skupin. „Ve spolupráci s naším obchodním partnerem jsme na kubánském trhu prodali zajímavý objem piva. Věříme, že s pomocí vybudované distribuční sítě se prestiž a obliba značky Budweiser Budvar bude úspěšně šířit i v budoucnu. České pivo obecně má na Kubě vynikající pověst. Například i nejpopulárnější místní značky Bucanero a Crystal se vaří z českého chmelu a sladu,“ dodává Barbora Dolanská, manager pro Kubu z Budějovického Budvaru.

Budějovický Budvar aktuálně vyváží na Kubu světlý ležák Budweiser Budvar v lahvích i v plechovkách o objemu 0,33 litru.

Podle prognóz se bude spotřeba piva v celém regionu několik příštích let zvyšovat. "Potenciál trhu se 600 miliony obyvatel je tedy obrovský. Budějovický Budvar začal do Latinské Ameriky vyvážet v roce 2007. Prvním státem v této oblasti byla Brazílie. V současné době je to již 13 zemí," vypočetl Petr Samec.

V letošním roce proběhla první dodávka budvarského piva do Ekvádoru a v dohledné době bude zahájen také export na Bermudy. Do všech zemí - s výjimkou Kuby - vyváží Budějovický Budvar pivo pod značkou Czechvar. Proto je důležitá intenzívní propagace, jejíž součástí je účast na veletrzích a výstavách. Czechvar se tak letos představil například na veletrhu Alimentec v Kolumbii, na Octoberfest v Chile a ve spolupráci s českou ambasádou sponzoroval výstavu „Věra 68“ v Mexiko City, která byla věnována Věře Čáslavské.