Ani deště v minulém týdnu nepomohly výletníkům ke splouvání Vltavy na trase Budějovice – Orlík. Přehrada Kořensko je kvůli nedostatku vody stále zavřená. Potřebná hladina pro splavení je 347,60 m n.m., ale Orlík je stále přibližně 1,5 metru pod touto hladinou. Martin Kaiser z českobudějovického střediska Povodí Vltavy potvrzuje: „Krátkodobé deště v uplynulých dnech neměly zásadní dopad na vývoj hladiny.“

Aby se situace zlepšila a výletníky netrápily zákazy splouvání, muselo by pršet. Hodně pršet. Hugo Roldán mluvčí Povodí Vltavy upřesňuje: „Bylo by potřeba, aby déšť nebyl přívalový, ale vydatnější, ve vodohospodářském jazyce „vodný“. Pár přívalových dešťů tomu nepomůže.“

Minulý týden si ještě Michal Pavlíček z Plavu užil dovolenou s rodinou na kánoích při splouvání horní části Vltavy z Lenory přes Soumarský most do Pěkné. Pršelo a byla zima, ale díky tomu si řeku ještě mohli sjet. „Byli jsme rádi, že bylo dost vody. I když bylo nejhorší počasí, užili jsme si to. Alespoň se děti naučily, že se to dá přežít,“ vypráví Michal Pavlíček.

Tento týden by se ale na řeku už nedostali

Aktuálně se kvůli suchu tato část Vltavy v úseku ze Soumarského mostu po Novou pec uzavřela. Pro splavení je potřeba nad padesát cm vody. Kateřina Štěrbová z Českého hydrometeorologického ústavu vysvětluje: „Aktuálně se výška pohybuje přesně na padesáti, tudíž Národní park Šumava, která tento úsek reguluje vyhlásila, že je průplav nesjízdný.“

Vodní cesta za deset let a dvě miliardy

Cílem projektu splavnění řeky Vltavy je umožnit zájemcům plout od Českých Budějovic až do Prahy. Během deseti let se za dvě miliardy postavila čtyři vodní zdymadla (Hluboká nad Vltavou, České Vrbné, přehrada Hněvkovice a Hněvkovice – jez), dva přístavy (České Vrbné a Hluboká nad Vltavou), pět přístavišť (Lannova loděnice, Hluboká nad Vltavou, Hluboká Hamry, Purkarec a Hněvkovice) a upravilo se 15 km koryta řeky.