Do komplexního řešení dopravy se pustilo krajské město projektem za 400 milionů korun. Čtvrtinu dá ze svého, zbytek dostane od EU. Za čtyři roky by měl fungovat systém inteligentního řízení dopravy, jehož jednotlivé prvky budou vznikat postupně. Prvním krokem je současné osazování 114 detektorů na 23 místech města, které budou sledovat intenzitu, klasifikaci dopravního proudu a rychlost vozidel. Podle náměstka primátora Františka Konečného je zásadním přínosem možnost stálého sledování a vyhodnocování dopravní situace. Až dojde na pořízení klíčové dopravní řídicí ústředny v objektu městské policie v ulici Jaroslava Haška, do níž se dostanou data z detektorů GSM/GPRS sítí přes komunikační zařízení, bude možné např. ope-rativně měnit toky aut prostřednictvím zelených vln.

„Některé části chytrého systému dopravy jsou přímo navázány na sjezdy z dálnice, které ještě nejsou hotové,“ upozornil František Konečný s tím, že tam budou detektory osazeny po jejich vybudování. V rámci systémového řešení dopravy se dočkáme např. naváděcích systémů objízdných tras či informací o volných místech na parkovištích a ve městě. „Je to systémové řešení, které je poměrně složité, a Budějovice jsouv tomto směru unikátní,“ pochlubil se náměstek.

Osazování detektorů provádí do konce měsíce pražská společnost AŽD za 6,1 milionu Kč. Na každém vybraném místě se umisťují čtyři detektory – po dvou za sebou v odstupu šesti metrů. „Po naříznutí asfaltu vložíme do otvoru s pryskyřicí magnetické krabičky vysílající impulzy a zahladíme,“ popisuje postup stavbyvedoucí AŽD Karel Bacílek. Protože jsou detektory umístěny kolem 18 cm hluboko, bude možné vozovku frézovat k položení nové vrstvy.

Mají až desetiletou životnost. Přenosová a komunikační zařízení budou umístěna na sloupy veřejného osvětlení, světelného signalizačního zařízení a na trakční stožáry nejméně šest metrů nad zemí. Dle mluvčího AŽD Praha Jiřího Dlabaji technické řešení stavby ani její budoucí provoz nijak neovlivní krajinu.