Za ranního kuropění se záběr opakuje, ale tentokrát se tou samou ulicí blíží historický automobil s policejním radou.

Místo děje: Krumlov, tehdy zdaleka ještě ne Český. Ulice Masná, jedna z nejfotogeničtějších ulic města.

Příběh: Dobrodružství kriminalistiky, díl šestý s názvem Krev. Píše se rok 1902, poblíž Krumlova zmizely tři děti. Dvěma policejním inspektorům, které ztvárnili Josef Vinklář a Vladimír Dlouhý, se jako podezřelý začíná jevit truhlářský tovaryš Klement. Toho výtečně zahrál herec Jihočeského divadla Petr Hanus. K usvědčení přispěje metoda rozlišení zvířecí a lidské krve, jejímž autorem je mladý berlínský biochemik.

Také v tomto díle slavného seriálu se objevila řada hereckých es. „Pamatuji si na Stellu Zázvorkovou, té tady vařila moje manželka kafe a seděli jsme spolu na lavičce před domem," zavzpomínal včera Ladislav Kotlár. V Masné ulici žije se svojí rodinou už čtyřicet pět let.

„Když se tu natáčelo Dobrodružství kriminalistiky, přijel jsem zrovna pozdě domů, a abych je nerušil, musel jsem projít z druhé strany, zadem," dodal Ladislav Kotlár 
s tím, že toto nebylo zdaleka jediné filmování, co Masná a lidé tu bydlící zažili. On sám si pamatuje devět filmařských štábů.

„Dobrodružství kriminalistiky? Na tenhle díl jsem se díval zrovna před třemi týdny v televizi," zareagoval nadšeně Tomáš Novák, který v místech, kde zastavoval povoz a automobil, dnes provozuje kavárnu a galerii. „Byly to sice krátké záběry, ale měl jsem takový dobrý pocit, když jsem si uvědomil, že právě tady pracuji," dodal.

Ačkoliv se celý děj dílu Krev točí kolem Krumlova, skutečných záběrů z města tu filmaři pořídili poskrovnu. Kromě Masné je dalším výrazným záběrem scéna z dřevěného Lazebnického mostu pod zámkem. Dnes už by museli postavit kameru o kus dál, protože zatímco tehdy měli herci na pozadí krumlovskou dominantu, dnes by ji zastiňovala mocně vzrostlá vrba pod Lazebnou.

Petr Hanus hrál sice „záporňáka", ale po boku skvělých herců

Vzít roli úchylného řeznického tovaryše, který je podezřelý a nakonec usvědčený z vraždy malých chlapců, chce kus odvahy. Jihočeský herec Petr Hanus (*1951 – +2005)  ji měl a muže, kterého vzrušoval pohled na krev svých obětí, přijal. Hanusův kamarád a herec Jihočeského divadla Jan Dvořák si dobře vzpomíná, jak o tom kolega hovořil.

„S Petrem jsme si vždy povídali, když někdo z nás dostal hereckou příležitost v televizi nebo ve filmu. Tuhle zápornou roli asi nechtěl hrát nikdo ze známých pražských herců, kteří si budují kariéru. Naopak herci z oblastních divadel jsou rádi, když se mohou objevit v kvalitním seriálu po boku skvělých jmen," řekl Jan Dvořák.

Petr Hanus tak byl na place s Josefem Vinklářem, Mirkem Dlouhým, Josefem Větrovcem aj. Seriál navíc režíroval Antonín Moskalyk, velká filmařská autorita.

„Petr s ním udělal stejně dobrou zkušenost jako já, když jsem s ním točil Četnické humoresky. Petr mi vyprávěl, že měl před panem Moskalykem trému, že se snažil nic nezkazit," řekl Jan Dvořák, podle něhož je okrajové, že role tovaryše v „Dobrodružství"  byla tak záporná. „Podstatnější byla ta samotná práce," míní Jan Dvořák.

Režisér Moskalyk využil i další herce z Jihočeského divadla. To byl případ Ladislava Bambase, který se objevuje v závěrečné scéně u soudu. Jihočeskou hereckou osobnost Hanu Bauerovou obsadil do malé role selky. „Tuhle malou roli původně měla hrát nějaká herečka z Prahy, ale zlomila si nohu. Někdo ze štábu volal k nám do divadla a sháněl náhradu. Režisér Moskalyk byl můj spolužák v ročníku, on dělal režii, já herectví, tak si mě vybral," řekla Hana Bauerová, pro niž přijel televizní taxík.

Manžel Josef Bulík, který
v tomto seriálovém dílu ztělesňuje soudce,  jí na poslední chvíli uvařil do termosky kafe. Pro případ, kdyby se zdržela. „Odvezli mě někam k Ševětínu, bylo tehdy strašné vedro. Na statku, kde se to točilo, rostl strom a pod ním ležel celý štáb. Moskalyk a Vinklář na mě hned vyhrkli: Ty máš kafe? A bez cukru? Oba měli cukrovku," vypráví Hana Bauerová, pro niž je tato krátká scéna veselou historkou a milou osobní vzpomínkou.

Když se vypilo kafe, šlo se na plac. „Vycházím z chlíva 
s ošatkou vajec. S Pepíkem Vinklářem jsme kdysi hráli 
v Realistickém divadle hru 
s vajíčky, kde měl Pepík přebrept. Jakmile jsem vyšla s tou ošatkou, hned jsme se smáli, až nás musel režisér okřikovat," řekla Hana Bauerová.

Tmavý kostým selky, do kterého ji štáb oblékl, jí byl moc velký. „Museli ho na mně sešít asi dvaceti sichrhajckami, aby na mně nevlál. Asi to měla hrát Helena Růžičková," směje se Hana Bauerová.