Jde o oficiální inzerci, která se snaží prezidentského kandidáta Drahoše spojit s údajným „vítačstvím“. Redakce Deníku umístění inzerce zvažovala. Nakonec inzerát pro dokreslení situace zveřejňujeme a necháváme na čtenáři, ať sám posoudí celkovou úroveň a obsah sdělení.      

Jiří Drahoš hned včera obsah inzerce zadané zemanovci ostře odsoudil. „Přesně tento typ lží a dezinformací jsem očekával. Je to obyčejná pomluva. Souhlasím pouze s částí STOP IMIGRANTŮM. Nikdo z nás tady vlny imigrantů nechce,“ reagoval Drahoš. „Od počátku kampaně tyto lži vyvracím a upozorňuji na zdroje šíření. Nic víc proti tomu dělat nemohu,“ podotýká Drahoš.

Infografika

Na internetu se v posledních dnech cyklicky opakují hlavně dvě dezinformace: jednak text a foto Drahoše s kancléřkou Merkelovou (viz grafika) a pak zpráva, že Drahoš je „vítač“ kvůli podpisu výzvy Vědci proti strachu a lhostejnosti. Tu podepsalo v roce 2015 (při vrcholící imigrační krizi) skoro 3500 českých vědců. Výzva mj. apeluje na média a politiky, aby nezneužívali strach lidí z cizinců, a veřejnost žádá, aby se nenechala manipulovat.

Jaký dopad může mít antikampaň zemanovců? Podle reklamního odborníka Miloslava Knepra z agentury Silverpack vizuál kampaně zřejmě žádná etická pravidla neporušuje. „Jen se staví na temnou stranu síly, protože ze dvou základních přístupů reklamy: buď něco slíbíš, nebo něčím postrašíš, si vybírá to druhé,“ říká Knepr. Podle něj reklama může na voliče Zemana zafungovat.

„Umně využívá fenoménu imigrantů, který je pro obyvatele v ČR (a není podstatné, zda racionálně, či iracionálně) tím, z čeho mají největší strach. Spojením imigrantů a pana Drahoše do jedné věty rozšiřuje faktor strachu právě o pana Drahoše. A z hlediska možného ohrožení pro vlast je klade manipulativně na stejnou úroveň,“ upozorňuje Knepr.

Jak připomíná Pavel Musil z advokátní kanceláře KMVS, zákon o volbě prezidenta stanovuje, že kampaň musí probíhat čestně, poctivě a zejména nesmějí být zveřejňovány nepravdivé údaje. „Čestnost a poctivost je v tomto případě diskutabilní, konkrétně spojování kandidáta pana Drahoše s imigranty,“ konstatuje Musil. 

Lživý inzerát o Karlu Schwarzenbergovi (že děkuje předákovi sudetských Němců) provázel finále voleb před pěti lety. Zadal ho advokát a někdejší agent StB Vladimír Zavadil. Od Advokátní komory za to dostal pokutu 850 tisíc, později sníženou na 20 tisíc.

Současnou akci placenou zemanovci včera odsoudil Michal Horáček. „Antikampaň před 2. kolem je přesně tím, čeho jsem se od Miloše Zemana a jeho okolí obával. Nadávek a pomluv je mnoho, pozitivního nikdy nic,“ vzkázal Horáček.