„Zadržování vody v těle trápí zhruba 47 procent mužů a 71 procent žen. Stejně jako v případě řady dalších zdravotních obtíží stojí i za těmito vysokými čísly zejména nezdravý životní styl dnešní uspěchané doby. Pokud tělo přestane fungovat v rovnováze, nezvládá vyloučit veškerou přebytečnou vodu. Tu pak začne následně zadržovat,“ vysvětlili odborníci z lékárny Dr. Max.

Zadržování vody v těle

Máte pocit těžkých a unavených nohou a večer nemůžete sundat z prstu prstýnek? Budíte se s opuchlými víčky, nadměrně se potíte a pozorujete menší výkyvy váhy? Může to být signál, že vaše tělo zadržuje vodu. Měli byste začít přemýšlet, jak rovnováhu tekutin zase obnovit.

Pampeliška neboli smetánka lékařská je léčivá rostlina, která se v bylinkářství využívá úplně celá
Roste všude. Pomůže vám zhubnout, sníží chuť na sladké a zbaví i přebytečné vody

Nezaměňujte ale zadržování vody v těle s tloustnutím. „Zadržování tekutin nemá s tloustnutím co do činění, i když obojí zvyšuje tělesnou hmotnost. Všichni jsme asi ze 60 procent z vody a obsah vody v těle kolísá, ale rozhodně to není nic, co by se mohlo zaměnit s obezitou,“ vysvětlil v časopise Vlasta internista Petr Sucharda.


Nahrává se anketa ...

Sůl - hlavní příčina

Zvláštní pozornost byste měli věnovat tomu, kolik soli jíte. K zadržování vody totiž přispívá konzumace velkého množství sodíku – ledviny začnou zadržovat vodu, aby snížily hladinu soli v těle. Snažte se proto omezit potraviny s vysokým obsahem soli, jako jsou uzeniny, potraviny jako polotovary, slané pochutiny nebo smažená jídla.

„Maximální dávka soli by neměla přesáhnout 5 g a pokud máte problémy se zadržováním vody, pak 3 g. Nejvyšší obsah soli mají uzeniny, konzervy, paštiky, chipsy apod.," uvádí lékárníci na webu Dr. Max.

Nesolte víc, než je zdrávo.Nesolte víc, než je zdrávo.Zdroj: Shutterstock

Také restaurace mohou jídlo hodně přisolit, aby lépe chutnalo. Při nákupech se proto zaměřte na čerstvé potraviny a sami si vařte, abyste měli o množství soli představu. Slanou chuť vám pomohou nahradit bylinky a koření.

Nedostatek vody

I když se nedostatek vody může zdát na první pohled paradoxní, je to tak. Dbejte proto na dostatečný pitný režim. Každý den byste měli vypít alespoň 2 litry vody, aby měl organismus dostatek tekutin a nebyl nucený vodu zadržovat.

Alkohol a zadržování vody

Alkohol tělo dehydratuje. Nadměrné pití alkoholu se projevuje otoky ve tváři, v oblasti břicha, ale i jinde na těle. Je to proto, že se kůže i všechny důležité orgány v těle snaží v důsledku dehydratace zadržovat co nejvíce vody. Ideální by bylo se proto alkoholu vyhnout úplně nebo aspoň jeho konzumaci výrazně omezit.

Šalvěj lékařská má mnohostranné využití. Pomáhá i při bolestech v krku a dezinfikuje ústní dutinu
Babské ucho pomůže na kašel, rýmu i škrábání v krku. Zkuste čaj nebo bonbóny

Pokud už alkohol budete pít, je vhodné střídat ho s čistou vodou, abyste dehydrataci zabránili.

Sladké pochoutky

Dorty a sladké pochoutky zvyšují hladinu cukru v krvi. „Když hladina cukru v krvi stoupá, vaše tělo uvolňuje inzulín. Vysoké hladiny inzulinu vás pak nutí zadržovat více soli a vody,“ uvádí další důvod zadržování vody v organismu časopis GoodRx Diet and Nutrition. Zkuste proto omezit sladké dobroty, jako jsou dorty, sladkosti, ovocné nebo energetické nápoje.

Nahraďte bílý cukr a mouku

Snažte se vyhnout rafinovaným cukrům, které jsou dalším z důvodů nadbytečného zadržování vody v těle. Tyto typy sacharidů se v těle rychle rozkládají na cukr a způsobují zvýšení hladiny inzulínu, což zase způsobuje zadržování vody.

Nahraďte proto bílý cukr a mouku zdravějšími alternativami. Místo pečiva z bílé mouky kupujte celozrnné a místo cukru slaďte medem nebo javorovým či datlovým sirupem. Místo bílé rýže používejte rýží natural. Tato přírodní rýže obsahuje slupky, které jsou bohaté na draslík, vlákninu, minerály a vitamíny.

Zpracované potraviny

Zpracované potraviny jsou plné sodíku, i když nechutnají nijak zvlášť slaně. Mražená jídla, konzervované polévky, omáčky, dresingy, uzeniny i zpracované maso jako slanina a prosciutto jsou plné skryté soli, která může způsobit zadržování vody.

„Je dobré zkontrolovat nutriční štítky , abyste zjistili, kolik sodíku tyto produkty obsahují. Odborníci doporučují, aby většina lidí jedla méně než 2 300 mg sodíku denně. Toto číslo může být ještě nižší u lidí s určitými zdravotními problémy. Pouze jedna porce některých z těchto produktů může obsahovat váš celkový příděl sodíku na den,“ varuje časopis GoodRx Diet and Nutrition.

Co pomáhá na odvodnění

Zvyšte příjem draslíku a hořčíku. Najdete je v ovoci i v zelenině. V případě zavodnění by se měla na vašem jídelníčku často objevovat okurka, meloun, česnek, mrkev, banány, avokádo, řapíkatý celer a brusinky. Odvodňovací schopnosti má i řada bylin.

Tělo se během dne mění:

Byliny, které příznivě působí na odvodnění organismu, doporučil v článku Zavodnění trápí stále víc lidí  Deník.

  • Pampeliška lékařská je močopudná rostlina. Její kořeny jsou silným prostředkem pro odvodnění organismu, ale zároveň mají řadu vitamínů a minerálních látek.
  • Petržel zlepšuje funkci ledvin, a tím dobré hospodaření s vodou v těle. Stejné účinky má i libeček.
  • Bříza bělokorá má silné detoxikační účinky. Je účinným přípravkem na odvodnění organismu. Užívá se přímo čaj ze sušených listů nebo tinktura.
  • Kopřiva dvoudomá je jednou z nejúčinnějších bylin na pročištění a odstranění vody z těla. Užívá se především formou čaje.
  • Zelený ječmen chrání tělo před zavodňováním a překyselením. Obilnina podporuje metabolismus a dodá tělu železo a vápník, který působí proti hromadění vody v tkáních.
  • Ostropestřec mariánský zlepšuje celkové fungování organismu a posiluje játra, jejichž špatná činnost má za následek otoky těla.