Jedním z klíčových požadavků na zkoušky adeptů je
i odpovídající cvičiště, které má dostatečně velkou plochu, aby se žák mohl s motorkou rozjet na požadovanou rychlost a provést další úkony.

V Jindřichově Hradci se podle majitele jedné z autoškol Jakuba Adama bude využívat plocha střední odborné školy na Novém Dvoře, kterou používá většina hradeckých autoškol jako autocvičiště. „Plocha se musí prodloužit, aby bylo možné nacvičovat prvky ve vyšší rychlosti, město opraví část asfaltového povrchu," zmínil Jakub Adam s tím, že autoškola si prostor pronajímá od střední odborné školy již řadu let.
V Třeboni mají podle majitele tamní autoškoly Martina Illeho jako zkušební místo po dohodě s městem v areálu provozovny ICOM transport. „Je to zde dostatečně velké, ale vše je stále v plenkách. Teprve vyměřujeme, jak zde jízdy vyjdou," říká Martin Ille. Prostor budou ke zkouškám využívat i další třeboňské autoškoly.

Jasno o místě provádění zkušebních jízd mají také již v Dačicích. Podle majitele jedné z autoškol Tomáše Nevrkly budou využívat plochu v nedalekém Velkém Pěčíně, která patří zemědělskému družstvu a slouží jako autocvičiště. 

Učitelé autoškol se shodují, že nová pravidla zkoušek pro získání řidičského oprávnění na motorky navýší citelně cenu kurzu. Jak vysvětluje majitel autoškoly Martin Ille z Třeboně, do nárůstu cen se promítnou nejenom vyšší náklady na pronájem cvičiště, ale především počet hodin.

„Cena kurzu se bude muset stanovovat individuálně. Někdo už na motorce umí jezdit, jiný se to bude teprve učit a je na našem rozhodnutí, kdy ho bude možné pustit do provozu. Kurz prodraží i systém výuky, kdy s žákem pojedou dvě vozidla. Na jednom on sám, na druhém učitel a při zkouškách pojede za ním v autě zkušební komisař. To vše přinese náklady navíc, a to včetně vybavení helem intercomy a podobně," vypočítává třeboňský Martin Ille.

Jeho hradecký kolega Jakub Adam doplňuje, že se kurzy na motorku zdraží i kvůli pojištění. „Žák bude na motocyklu sám, takže musíme být pojištění, když něco rozbije. Je i větší riziko úrazu. Ze začátku byla dost velká neochota ze strany pojišťoven, ale již nám jedna vyšla vstříc. Vedle dorozumívacího zařízení jsme pořídili i aerback vestu, aby byl žák trochu chráněn při pádu, a to vše se musí v ceně projevit. Bohužel, dnes je těžké kurzovné přesně vykalkulovat. Pravděpodobně nebude možné vycházet z loňského počtu žáků, protože tolik jich zřejmě kvůli zdražení nepřijde," vysvětluje Jaku Adam. V autoškole již první kurzy na motocykl zahájili a zatím jezdí učitel s žákem na tandemu. „Rozhodnutí, kdy ho pustíme sami do provozu, je hodně rizikové a musí se na to cítit i žák," dodal Jakub Adam.

V Dačicích si zatím Tomáš Nevrkla na nízký zájem budoucích motorkářů stěžovat nemůže. „Žáci se hlásí již od půlky ledna. Ještě předěláváme pojistky, abychom byli krytí, kdyby žák něco způsobil, a brzy kurzy zahájíme. S těmi, co vůbec na motorce neumějí jezdit, tak s nimi nejdříve vyrazíme na tandemu a teprve až zvládnou samostatně jízdu na cvičišti, vyrazíme s nimi do Dačic," zmínil Tomáš Nevrkla.

Poukázal však na jednu zarážející věc nového systému: „Pro získání oprávnění na motocykl musí budoucí řidič při zkouškách ukázat, že stroj zvládá. Ale ten, kdo získá řidičské oprávnění skupiny B na osobní automobil, k tomu automaticky dostává i oprávnění na řízení motocyklu do 125 kubických centimetrů, aniž by na motorce někdy seděl. Dřív se dávalo do padesáti kubíků, což jsou stroje s nižší rychlostí. Je to smutné, ale nikdo nedokáže vysvětlit, proč to tak je," dodal Tomáš Nevrkla.

Dana Křivánková z Hradce přiznává, že je motorkářka, ale zastává názor omezit věkově přístup k velmi silným motorkám. „Každý motorkář by se měl vyjezdit a pokračovat v kubatuře směrem nahoru postupně," míní. 

Video poskytla autoškola Martina Illeho Třeboň