Na konci července bude dokončen největší realitní přesun posledních let – převedení 1500 nádraží z Českých drah (ČD) na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). A nový majitel chce na nádražích zavést nové pořádky. Jak už Deník informoval, cílem generálního ředitele SŽDC Pavla Surého je postupně vystrnadit z nádraží herny a zastavárny a naopak nalákat běžné obchodníky. Úplnou novinkou je pak plán, aby se na nádraží přestěhovaly některé úřady. „Už nás oslovili někteří hejtmani a další politici," potvrdil Deníku Pavel Surý. „Uvažujeme o tom, že by tam sídlily státní, krajské nebo obecní úřady, které v soukromých budovách platí velké nájmy a tady by je to vyšlo levněji," říká Surý.

První jednání už proběhla s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). „Jednání se SŽDC jsme v této věci již zahájili a určitě budeme hledat možnosti úspor zejména u těch státních institucí, které v současnosti platí komerční nájem," potvrdila včera Deníku ředitelka ÚZSVM Kateřina Arajmu. Instituce, kterou řídí, teď různé levnější prostory pro státní úřady cíleně hledá. „Je to jednou z priorit našeho úřadu," zdůrazňuje Arajmu s tím, že proti loňsku se zatím podařilo ušetřit skoro 78 milionů korun ze státní kasy. A nové nádražní kanceláře by úsporu mohly ještě dál znásobit.

Obří převod budov na SŽDC má ryze praktické důvody. Jednak po kolejích dnes jezdí i soukromníci a ti chtějí rovný přístup do čekáren či pokladen. Ještě důležitější je ale fakt, že SŽDC lépe dosáhne na evropské peníze a může zrychlit opravy. Zatímco ČD mohly podle pravidel EU žádat o maximálně 40 procent dotace, SŽDC může nárokovat až 85 procent dotace na opravy budov. Už pro letošek chce nový majitel utratit půl miliardy na nejnutnější opravy, v dalších dvou třech letech další tři miliardy. Jako první na řadu přijde 60 nejvytíženějších nádraží, která odbaví 75 procent cestujících.

Na nádražích se mimo jiné změní loga – z modrých tabulí zmizí bílý znak ČD. Nový bude i orientační systém. Hlášení se naopak nezmění
a většina pokladních zůstane ve stejnokroji ČD.

close Nádraží. zoom_in

Jindřichův Hradec -  Jindřichohradecké vlakové a autobusové nádraží je charakteristické tím, že má proti sobě dvě zrcadlově stejné historické nádražní budovy. Ta vlevo dodnes slouží cestujícím Českých drah. Pravá byla původně pro úzkokolejku a poté sloužila jindřichohradeckému ČSAD. To zde mělo kanceláře oddělení platů a mezd, také zde cestující kupovali autobusové jízdenky a využívali čekárnu. Nakonec byl objekt pronajatý a vznikl zde Hotel u Města Vídně. Ten je však dnes opuštěný a chátrá.

Před zhruba necelými deseti lety v prostoru autobusového nádraží vznikl záměr, že by budova zmíněného hotelu ustoupila výstavbě supermarketu a obchodnímu centru. Demolice hotelu se nelíbila řadě jindřichohradeckých občanů a ministerstvo kultury na žádost spolku Přátelé starého Jindřichova Hradce vyhlásilo objekt technickou památkou. Nyní je tak podle vedoucího odboru výstavby Bohumila Krejčího tento záměr zablokovaný. „Obecně v územním plánu se zde nadále počítá s plochou pro dopravní služby, které by měly doplnit služby obchodní, ale velké změny zde územní plán nemá," zmínil Bohumil Krejčí s tím, že již byla započata revitalizace prostoru. V minulosti se zde vybudovalo nové parkoviště.

Jindřichohradecké nádraží by v horizontu několika nejbližších let mohlo projít zajímavou proměnou. Počítá se zde se vznikem takzvaného centra mobility, na němž by se podílelo jednak město, ale také kraj a Správa železniční dopravní cesty. Bližší informace podal jindřichohradecký místostarosta Bohumil Komínek.

„Do konce června má SŽDC přijít s nástinem, jak by měla vypadat trať do Veselí, jejíž modernizace se právě chystá. V jejím rámci je počítáno i s podprojektem rekonstrukce nádraží a zároveň i centra mobility," vysvětlil Bohumil Komínek. Upřesnil, že by se mělo jednat o multifunkční provozní budovu, kde bude možné si kromě jízdenek všech složek, které zde provozují dopravu, koupit třeba i lístky do divadla.

„Chceme samozřejmě přizvat ještě ČSAD Jindřichův Hradec a Jindřichohradecké místní dráhy, aby to bylo kompletní. Pokud to jenom trochu půjde, rádi bychom zajistili i propojení s podobným centrem ve Zwettlu, což by cestujícím usnadnilo přeshraniční cesty," doplnil místostarosta komínek.

S touto záležitostí úzce souvisí i rozšíření integrovaného dopravního systému na podstatnou část regionu, k jehož spuštění by mohlo dojít už v roce 2017. Samotné centrum mobility by cestující mohli začít využívat okolo roku 2020. „Záleží to mimo jiné na tom, jak dopadnou krajské volby," konstatoval Bohumil Komínek.