Jak ale Deníku potvrdil Jan Haidinger z Lásenice, který se zabývá komerčním chovem akvarijních ryb, snížený zájem o akvaristiku není problém jen České republiky, poptávka ochabla i od zahraničních odběratelů.
„Největší ránu tomuto oboru zasadila jednoznačně celosvětová krize. Stagnace se bohužel udržuje i nadále, navíc poctivé české rybce konkurují levné importy z jiných zemí, kde nejsou ryby navyklé klasickému chovu v akváriích s chlorovanou vodou z vodovodního potrubí, ale v bazénech a venkovních nádržích,“ vysvětlil chovatel. Přínos importů je však v nabízeném druhovém sortimentu. Záleží proto na zákazníkovi, zda zvolí zajímavou novinku ze světa nebo osvědčenou rybku z českých akvárií. Podle slov Jana Haidingera je volba chovaných druhů u komerčního chovatele spíše otázkou srdce a náklonnosti k danému druhu ryby. Alespoň v jeho případě to tak prý platí.
Adriana Kocmánková, majitelka Zoobutiku ve Schwaigrově ulici, hodnotí současnou akvaristiku také na drobném ústupu, ale shoduje se s názorem, že od celosvětové krize je to problém naprosté většiny oborů, prostě ekonomiky celkově. Vzhledem ke specializaci prodejny zaznamenala drobný nárůst terarijních zákazníků, samozřejmě i psy a kočky jsou pro její prodejnu nejproduktivnějšími „zákazníky“. Díky bohatému sortimentu však přicházejí i zákazníci, kteří se zajímají o drobné ptactvo a hlodavce.

Jestliže zaznamená nové zájemce o chov živočichů, jsou to spíše noví majitelé pejsků a kočiček.
V akvaristice jde většinou o stálou klientelu, případní noví zájemci přicházejí díky předávání koníčku z rodičů na děti, které jsou logicky v těchto rodinách vychováváni takovým směrem.


Jak dále Adriana Kocmánková uvedla, nejsou v současné době mezi lidmi právě ideální vztahy, a proto se rádi věnují němým tvářím, které dokáží jejich lásku a péči nejlépe ocenit.

Podobné zkušenosti má i František Holý ze Zverexu v Panské. Celkový propad v prodejnosti oboru, který nepotřebujeme nutně k životu, ale jen k jeho zpestření, se tedy odrazil opravdu u každého prodejce. U Františka Holého se akvaristika ale dlouhodobě těší celkově stejnému zájmu. Jelikož teraristice se zatím nevěnuje, rekrutují se zájemci spíše z řad akvaristů, chovatelů drobných hlodavců a ptactva. Samozřejmě v kvantitě až po chovatelích psů a koček.

Dalším problémem pro drobné kamenné obchody, jak si Holý posteskl, je konkurence velkých obchodních řetězců, které mají možnost koupě například krmiv za ceny, které jsou pro drobné podnikatele z říše snů. Proto se tyto prodejny záměrně specializují na zboží a doplňky, které běžně v supermarketech nekoupíme. A samozřejmě ještě disponují jedním velkým bonusem, jejich práce se jim v naprosté většině stala koníčkem, u nich najdeme důležité rady a pomoc, čehož se v žádném supermarketu nedočkáme.

Filip Harvánek