„Čekáme, jaká bude reakce, ale dáváme jim prostor dva měsíce. Stávka by mohla být zahájena v srpnu, nejpozději v září, ale byli bychom mnohem raději, kdyby šlo o dialog," řekl šéf odborářů Luboš Pomajbík.
Řidiči už nechtějí trávit za volantem 300 hodin měsíčně za základní mzdu 70 až 85 korun na hodinu. Podle jejich představ by měli dostat alespoň 100 korun na hodinu.
Mzdy řidičů podle Pomajbíka stagnují už od roku 2008 a v některých případech se dokonce i nominálně snížily. I to je důvod, proč řada řidičů odchází. Pomajbík s odvoláním na sdružení ČESMAD uvedl, že nyní v Česku chybí až deset tisíc řidičů autobusů.
Mluvčí ČESMAD Martin Felix potvrdil, že situace v oboru se zhoršuje, nicméně chybějící řidiči nejsou česká specialita, ale je to celoevropský problém. Například v sousedním Německu chybí sto tisíc řidičů.
Možnosti tu podle Felixe přitom jsou. Především by se mohl zjednodušit přístup Ukrajinců na pracovní trh.
Veřejnou autobusovou dopravu v současné době zajišťuje zhruba jedenáct tisíc řidičů. Jejich požadavky již na začátku loňského prosince podpořil šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek a rovněž premiér Bohuslav Sobotka (oba ČSSD). „Za šest měsíců se problém nevyřešil," postěžoval si odborářský boss Luboš Pomajbík.
Ten upozornil, že v současné době firmy zaměstnávají až 20 procent řidičů v důchodovém věku. Mladí lidé pak odcházejí z oboru do nově vznikajících provozů, které nabízejí přinejmenším podobné platové podmínky.
Jindřichohradecko – V nabídkách volných míst na Jindřichohradecku se neustále objevují poptávky po řidičích nákladních vozidel, tahačů, ale i autobusů. Bohužel, nabídka ze strany zájemců o práci už tak velká není. Jak uvedla Kateřina Kratochvílová, předsedkyně společnosti ICOM transport, do které spadá také jindřichohradecké ČSAD, na Hradecku momentálně mají všechna místa řidičů obsazená.
„Společnost ČSAD Jindřichův Hradec se zabývá pouze autobusovou dopravou. Vzhledem k tomu, že se otázce zaměstnanců dlouhodobě věnujeme, můžu říci, že konkrétně v této společnosti nám v současné době nechybí žádní řidiči autobusů. Zároveň ale musím dodat, že řidiče stále přibíráme i nad plán," uvedla Kateřina Kratochvílová. Důvodem podle jejích slov je, že průměrný věk šoférů je padesát a více let. „Víme, že nás tento problém může jednou dohnat," dodala s tím, že se firma snaží přiblížit profesi řidiče také veřejnosti.
„Chceme veřejnosti sdělit, že v dnešní době jsou vozy natolik vyspělé, že řidič pouze řídí, nemá s vozem jiné starosti a neopravuje," naznačila a zároveň připomenula, že momentálně ICOM transport pořádá akce s názvem Přijďte si zařídit, kde si veřejnost, ale i lidé, kteří o této profesi vážněji uvažují, mohou pod vedením zkušeného instruktora zařídit autobus nebo kamion.
V Jindřichově Hradci se uskuteční v sobotu 11. června od 10 do 14 hodin na autobusovém nádraží. K dispozici bude autobus a truck s kvalifikovanou obsluhou a zájemcům bude stačit řidičský průkaz skupiny B, aby mohli pod dohledem instruktorů absolvovat zkušební jízdu v autobuse nebo v kamionu.
Jan Jann z Jindřichova Hradce jezdí s kamionem tři roky. Jak říká, situaci nijak skepticky nevidí. Sám usedl za volant pouze po absolvování autoškoly. „V podstatě jsem šel rovnou z osobáku za čtyřicetitunový kolos. Chce to čas a nijak netlačit na pilu, někdo sedne a může jezdit, někdo se s tím „trápí" déle, než to dostane do ruky," míní a ví, že firmy se snaží nabrat řidiče kdekoli.
„Odpověď, proč tomu tak je, je zcela jednoduchá. Protože staří řidiči odcházejí a noví se netvoří a podmínky pro ně už vůbec ne. Za minimální mzdu se nikdo z dvacetiletých nepohrne k řemeslu, které znamená být více či méně odloučený od rodiny," upozorňuje. I proto podle Jana Janna dopravci sahají ke krokům ne přímo ideálním a berou i ty, u kterých by zvažovali nástup za volant, pokud by byl dostatek řidičů.
„Můj osobní názor je, že k tomuto řemeslu je potřeba mít vztah už před tím, než se tím začnete živit," uzavřel.