Na Jindřichohradecku řada tras pro cyklisty slouží i k dalším účelům
„Je to dáno jednak stylem ježdění na kole, ale i určitým vztahem k přírodě. Vyasfaltované trasy pro cyklisty se hodí spíš do měst a nebo pro starší lidi, kteří si chtějí rekreačně zajezdit. Ale asfalt by podle mého do krajiny přijít neměl. Bohužel, jsou i na Jindřichohradecku připravené mezi Landštejnem a Kunžakem svážnice k vyasfaltování,“ říká jindřichohradecký biker a prodejce jízdních kol Vladimír Zátopek.
Poukazuje na to, že například Třeboňsko, které je vlastně díky rovinaté krajině Mekkou cyklistů, je prošpikováno asfaltovými cyklotrasami.
„Tady se pro cykloturistiku hodně využívá infrastruktury, která byla vybudovaná v minulosti, tedy různé silnice 3. třídy a účelové komunikace, lesní cesty a podobně, které slouží i k jinému účelu, například lesákům či rybářům a tudíž musejí mít pevný povrch,“ vysvětluje místostarosta Třeboně Zdeněk Mráz. Pokračuje v tom smyslu, že nových cyklotras se moc nedělá. Nyní město připravuje pro cyklisty spojnici z místní části Břilice do města, a ta bude mít asfaltový povrch, neboť kopíruje silnici. Také v samotném městě je většinou nezbytné, aby byly cyklostezky s pevným povrchem. V Třeboni mohou cyklisté využívat smíšené stezky i pro chodce, a to z Kopečku do centra.
Třeboňská pánev je navíc podle pracovníka Správy chráněné krajinné oblasti Třeboňsko Jiřího Bureše charakteristická v tom, že jsou zde rašeliniště. „Je to problém, protože cesty se musejí kvůli bahnu zpevnit. Dokonce je zde raritou jedna cyklotrasa na panelech. Většina tras pro cyklisty je zde asfaltovaná, ale hodně se opravují i povrchy na hrázích rybníků a podobně, kde se využívá prosívka, jako například na hrázi Rožmberka,“ zmínil Bureš.
V České Kanadě jsou podle starosty Starého Města pod Landštejnem Františka Schorného cyklostrasy různé: „Tam, kde je i normální provoz, bývá většinou asfalt, a část je zpevněná i prosívkou.“
„Já na kole jezdím ráda a cyklostezek je okolo Jindřichova Hradce dost. Je mi i jedno, jaký mají povrch, ale nesmějí být rozbité a samá díra, to je pak nepříjemné. Třeba na Moravě je víc tras, kde nejezdí auta, což je pohodlnější a hlavně taky bezpečnější, než když musíte jezdit mezi auty. Kvůli tomu se mi líbí trasa z Peršláku na Novou Ves,“ uvedla vyznavačka pedálů Alena Vesecká.