Místostarosta města  Jan Bartošek v rozhovoru pro Deník, jejíž první část jsme přinesli ve čtvrtek, říká, že je nyní možná jedinečná příležitost, kdy kraj chce tuto stavbu zafinancovat.

Nemohu se ubránit dojmu, že právě obchvat je pomyslným kostlivcem, který současná radnice vytáhla ze skříně. Co dalo celou kauzu teď do pohybu?
Víte, my se vyjadřujeme k materiálu, který byl již  v roce 2009 zastupitelstvem města schválen drtivou většinou zastupitelů. Někteří z nich pracují i v současném zastupitelstvu.  To znamená, že navazujeme na práci a souhlasné stanovisko našich předchůdců. Při tehdejším projednávání byla schválena trasa obchvatu v té podobě, o které nyní jednáme.

Jiná varianta obchvatu je především z hlediska časového horizontu velice vzdálená, jaká jsou s tím spojená úskalí?
Hledání jiné varianty v tomto okamžiku považuji za utopii. Máme návrh trasy v Územním plánu a v Zásadách územního rozvoje Jihočeského kraje. Je to návrh již schválený zastupitelstvem. Vybočení z navržené trasy by znamenalo vrátit se na samý začátek. A vůbec není jisté, že by změny územně plánovací dokumentace v tomto směru vůbec bylo možné pořídit (už jenom vzhledem k očekávatelným stanoviskům dotčených orgánů, například odboru dopravy Jihočeského kraje a odboru životního prostředí Jihočeského kraje).

Podstatné nyní je, že Jihočeský kraj chce tuto stavbu zafinancovat a realizovat, v horizontu zhruba sedmi let. Kdo dokáže zodpovědně říct, že se tato jedinečná příležitost bude v dohledné době opakovat? Je to roky prověřená trasa, opakovaně schvalovaná, na vše bylo dost času. Vše ostatní znamená odsunutí realizace obchvatu Dačic na neurčito.

Můžete naznačit „katastrofický scénář" pro dopravu v centru města, když se obchvat v dohledné době nezačne realizovat?
Katastrofický scénář je narůstající doprava v celém městě a především v jeho centru. To bude katastrofa pro lidi i město obecně. Dýchání výfukových zplodin, zatěžování prostředí hlukem. Dále otřesy a praskání zdí domů v centru v důsledku těžké kamionové dopravy a opakovaná neschopnost kamionů vyjet kopec na náměstí v zimě a při dešti.

Jakékoli jiné řešení je víc „hašením požáru", než řešením. Ať už mluvíme o navrhovaném kruhovém objezdu na náměstí, nebo o hypotetických jiných návrzích trasy obchvatu. To nám dopravu z centra města neodvede. Dačice obchvat potřebují, protože to je jediné účinné řešení dopravy v centru města.

Jak by se měla podle vás situace okolo obchvatu dál vyvíjet a co by bylo pro město bylo nejlepším řešením?
Byl bych rád, aby bylo dosaženo přiměřeného kompromisu všech zainteresovaných stran. Je důležité, aby se pokračovalo ve studii proveditelnosti a další realizaci obchvatu. Hlavní vyjednávání povede investor stavby, a tím je Jihočeský kraj. Za samosprávu mohu konstatovat, že je připravena být v těchto vyjednávání nápomocna. Ještě jednou opakuji: tato stavba by přinesla velký užitek a úlevu pro velkou většinu občanů města, skutečně by účinně vyřešila dopravu v centru, účinně by řešila dopravní obslužnost výrobních zón na severu a východě města, navíc by z centra odvedla i převážnou část autobusové dopravy.

ZASEDÁNÍ ZASTUPITELSTVA:

Dačice – Na tento čtvrtek je svolané další veřejné zasedání dačických zastupitelů, kteří budou mít na programu jediný bod. Veřejnost se může přijít podívat, jak podruhé budou rozhodovat zastupitelé o studii proveditelnosti severního obchvatu Dačic. Zhoupne se tentokrát jazýček na misce vah pro obchvat, nebo budou mít převahu odpůrci? Začátek je v 18 hodin v sále kulturního střediska.