Komentoval tak skutečnost, že v Poslanecké sněmovně se nepodařilo sehnat dostatek hlasů, aby se schválil zákon o jednodušším vyvlastňování pozemků.

Poslanci měli na stole pozměňující návrh zákona, který říkal, že případná žaloba majitelů proti vyvlastnění nemá odkladný účinek. Dnes totiž musí zahájení stavby čekat až na chvíli, kdy soud rozhodne o vyvlastnění. Pokud by poslanci schválili navrženou změnu, mohlo by se v budoucnu v praxi stavět i na pozemcích, o kterých by soud teprve jednal.

Jenže pro návrh změny se nepodařilo sehnat dostatečnou podporu. Jednodušší proces vyvlastnění přitom měl prospět i dálnici D3, které některé pozemky chybí.

„To, co se stalo ve sněmovně, znamená, že nevíme aktuálně vůbec, co bude do budoucna s dálnicí D3,“ řekl Deníku k výsledku hlasování Thoma. „Zcela zjevné je, že nebudeme moci s D3 pokračovat v projektu PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru,“ míní Thoma. Přijetí novely zákona o vyvlastnění bylo zásadní podmínkou ministerstva dopravy pro co nejrychlejší vyhlášení koncesního projektu PPP pro stavbu dálnice D3 v úseku z Veselí nad Lužnicí k Českým Budějovicím.

Stavba dálnice od Veselí nad Lužnicí k rakouské hranici přitom měla být pilotním projektem PPP pro dopravní stavby. Projektem financování stavby zhruba třicetikilometrového úseku jihočeské dálnice ze soukromých peněz se na svém zasedání 16. září měla zabývat také vláda. Kabinet premiéra Fischera měl již jednat o podmínkách zadávacího řízení koncesního projektu.

„Vláda a Poslanecká sněmovna budou muset přijít s nějakým novým řešením, a jsem zvědav, jak to řešení bude vypadat,“ dodal primátor.
Thoma podotkl, že si dobře vzpomíná na halasné předvolební deklarace poslanců ve prospěch D3 bez ohledu na jejich politickou příslušnost. Teď podle něj poslanci ukázali, jak skutečně dálnici podporují.

Ředitelství silnic a dálnic nyní bude čekat na postoj ministerstva dopravy. "Rozhodnutí se budou dělat v následujících dnech," řekl Deníku k situaci kolem přípravy dálnice a projektu PPP Josef Pešl, ředitel českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Připustil, že neschválení pozměňovacího návrhu zákona je komplikací, ale možné zpoždění projektu PPP vidí jen v řádu měsíců, ne v řádu let. Samotný projekt PPP v zásadě ohrožen není. Větší otazník visí nad výkupy pozemků pro vlastní stavbu. Projekt může vláda schválit a najít partnera, pokud ale bude nutné vyvlastňovat pozemky, pak se může příprava stavby táhnout roky, dokud soudy nevyřeší případné spory.

Výkupy, které nyní provádí ŘSD, se týkají celé trasy Veselí nad Lužnicí - České Budějovice. Na úseku od Českých Budějovic se zatím ve větší míře nerozběhly.

Stavba v úseku Tábor - Veselí nad Lužnicí pokračuje, nemá ani finanční problémy, protože čerpá dotace z operačního programu doprava.

Dálnice D3 je přitom jednou z podmínek řešení dopravní situace v krajském městě. Dálnice by mohla odvést část automobilů, které nyní ovlivňují Pražskou třídu, Strakonickou ulici a ulici Na Dlouhé louce.