Některé školy, které nabízejí učňovské obory, doufají, že by jim to mohlo pomoci v navýšení počtu studentů. Je mezi nimi i Střední škola České Velenice. „Některým žákům by to mohlo pomoci v rozhodování," míní ředitelka českovelenické školyMilena Elsterová. Již v letošním roce pociťují mírný nárůst přihlášených do učňovských oborů.
Střední škola také navázala spolupráci se základními školami v regionu a snaží se potenciálním zájemcům představit všechny své obory včetně těch učňovských.
Podobnou spolupráci si chválí i v 6. základní škole v Jindřichově Hradci. „Technické profese jsou žádané a takto zaměřených odborníků je nedostatek. Právě proto jsme přijali spolupráci s hradeckou SOŠ a SOU a naši žáci se pravidelně účastní volnočasových aktivit, které jsou zaměřeny na seznámení se s technickými obory," uvedla zástupkyně ředitelkyJana Šperlová. Tamní žáci tak docházejí přímo do učeben střední školy i do dílen.
Kromě návštěvy středních škol a učilišť mají žáci možnost poradit se o vhodném výběru svého budoucího studia s odborníky. Dříve bylo běžné, že se celé třídy vypravily na pracoviště úřadu práce, kde si mohly vyzkoušet mimo jiné testy pro volbu vhodného povolání. Od letošního školního roku ale již takto objednané školy nechodí a tuto službu žákům nabízí školní výchovný poradce.
„K nám již chodí jen individuálně. Měla jsem tu jen asi tři děti," informovala referentka zaměstnanosti a informačního a poradenského střediska jindřichohradeckého úřadu práceMarta Vysoká.Podle ní by se ale mělo opět v budoucnu přejít na původní model. „Bývalo to tak, že na jaře chodili osmáci a na podzim deváťáci,"doplnila.
Nyní je tak na základních školách, aby své žáky poučily o všem podstatném, co se středních škol týká. „Nechávají si poradit děti i rodiče. Je potřeba, aby si sebekriticky řekli, na co mají. Důležité je uvědomit si, co chtějí dělat, ale i jaké mají známky a také možnosti budoucího uplatnění na trhu práce. Této problematice věnují žáci přibližně hodinu týdně od poloviny osmé třídy," vyjmenoval ředitel jindřichohradecké 5. základní školyPavel Štefl.
Například žáci z jeho školy se většinou soustředí na střední školy s maturitou. „Je to tak 85 procent. Zbylých patnáct jde na učňovské obory jako je automechanik, prodavačka nebo kuchař číšník," říká ředitel. Dodává ale, že se již objevují i zájemci o obory jako jsou pokrývači, klempíři nebo instalatéři. Pavel Štefl se ale navíc obává, že i když jsou letos povinné přijímací zkoušky, budou kvůli menšímu počtu dětí a velké nabídce oborů opět spíše jen formalitou.
Na školách se často snaží informovat děti i rodiče o tom, že ne vždy je dobré jít za každou cenu na maturitní obor. „Stává se, že až v průběhu roku si dotyčný připustí, že na maturitní obor nemá a právě písemné zkoušky by to snad mohly pomoci změnit," nadnesla Milena Elsterová. Navíc zdůrazňuje, že nemusí student zůstat jen u výučního listu. „Dá se pokračovat a navázat maturitním studiem, pokud to žákovi půjde a bude se studiu věnovat," dodala.
O roli výchovných poradců ale nejsou přesvědčení někteří rodiče. Marian Opletal iDáša Nedvědovájsou toho názoru, že by se měli věnovat dětem vlastním. „Je to naprosto zbytečná činnost, o dětech nic neví, jen jim blbne hlavy navzdory rodičům," míní Dáša Nedvědová.
přijímací zkoušky na střední školy 2014 |
první kolo přijímacího řízení se na středních školách uskuteční v termínu od 22. do 30. dubna výsledky přijímacího řízení se vyhlašujído 3 pracovních dnů po termínu konání zkoušky odvolání uchazeče proti rozhodnutí ředitele školy o výsledku přijímacího řízení lze podat ve lhůtě 3 pracovních dnů od doručení rozhodnutí zápisový lístek, který potvrzuje zájem o studium, je nutné odevzdat řediteli školy nejpozději do 10 pracovních dnů ode dne oznámení rozhodnutí o přijetí termín druhého kola přijímacích zkoušek určí ředitel střední školy |
Petra Jouzová