Mají ušetřit čas i peníze bez fronty na poště a bez hlídání pracovní doby. Tak by od začátku listopadu mělo vypadat fungování datových schránek hlavně pro instituce a právnické osoby.

Už první kroky k jejich zřízení s sebou nesou problémy.

„Abych mohl používat datovou schránku, potřebuji elektronický podpis. Jeho zřízení ale na soběslavské poště nefungovalo,“ sdělil minulý týden starosta Chotěmic Milan Brus. Starý způsob mu vyhovoval, na novince obec ušetří jen pár stovek.

S poštou je domluven, že zavolají. Zatím se nedočkal. Ještě včera tato služba nebyla v provozu.

„Jedná se zřejmě o centrální problém, podpis ještě nefunguje, vysvětlila včera za soběslavskou poštu zástupce vedoucího Jana Žákovská.

Její slova ale nepotvrdila tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová, podle níž tento systém v celé republice fungoval normálně.

Obce vyčkávájí

Do aktivace se pro jistotu nehrne soběslavský úřad. „Předpokládáme, že schránku zaktivujeme po prázdninách a do té doby vnitro vychytá případné nedostatky, zdůvodnil vyčkávání tajemník Radek Bryll.

Radnici vyjde poštovné kolem padesáti tisíc měsíčně. Výdaje již snížila na začátku roku zavedením kurýrní služby. Zaměstnanec úřadu jednou týdně vozí do Tábora na úřady hlavně dokumenty v rámci stavebního řízení.

„Tímto způsobem odhadem ušetříme zhruba dva tisíce měsíčně. Až budeme mít schránku, ušetříme více, ale netroufám si odhadnout kolik. To zjistíme po pár měsících fungování,“ míní tajemník města Radek Bryll.

Ze stejných důvodů jako Soběslavští aktivaci odkládájí i v Bechyni. „Obálku již máme na poště, ale nechceme nic uspěchat,“ vysvětlil starosta Jaroslav Matějka.

Vilické korespondence s úřady vyjde měsíčně maximálně na pár stovek. „Datové schránky vítám hlavně jako inovaci,“ zhodnotil novinku starosta Miroslav Břenda.

V očekávání problémů s fungováním vyčkává i táborská radnice. Ta za korespondenci vydá zhruba 250 tisíc korun za čtvrt roku.

„Schránku zřídíme před zákonnou lhůtou a čas do října využijeme na proškolení,“ vysvětlil za odbor vnitřních věcí Vladimír Helma. Není důvod věc uspěchat, protože úřad by zatím neměl téměř s kým komunikovat.

Minimum aktivací

Jak potvrdila mluvčí české pošty, je zaktivováno 5 194 datových schránek z celkového počtu 600 tisíc. To je počet orgánů veřejné moci a právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku, které mají povinnost aktivace.

„Pokud si schránku nezaktivují, bude jim 1. listopadu aktivována automaticky,“ uvedla mluvčí pošty.

Poště zavedením datových schránek klesnou výnosy o 700 milionu korun.

„Je to zatím předčasná úvaha, ale v současné době neplánujeme ani propouštění zaměstanců, ani zdražení našich služeb,“ shrnula vyjádření k zavádění datových schránek a poklesu výnosů mluvčí Marta Selicharová.

Pavlína Macelová