„Dopisy píší lidé skutečně už pouze minimálně, pohlednice ještě ano, ale jejich počet také klesl. Je to vidět hlavně o Vánocích, kdy jich bývalo mnohem více, teď dávají lidé přednost sms zprávám,“ informoval poštovní doručovatel z Jindřichohradecka.

Dopisy už ne

„Dopisy už vůbec neposílám, nepíši však ani e–maily, nejčastěji komunikuji pomocí textových zpráv z mobilu,“ potvrdil například Pavel Pícha z Jindřichova Hradce. Podle doručovatele je nyní velký nárůst v počtu dopisů od firem, úřadů a bank. Například u jedné z bank je prý až desetinásobný nárůst. Jedním z důvodů může být i fakt, že banky kromě výpisu z účtu posílají klientům také například nabídky hypoték.

Pohlednice v létě

Jediné, co lidé posílají stále, jsou pohlednice z dovolené, ty však hlavně v létě. „Teď už pohlednic ubylo, ale v období turistické sezony je lidé kupují v hojném počtu,“ sdělila zaměstnankyně jindřichohradecké trafiky.

„Ráda píši pohledy z dovolené, hlavně pak z nějakých netradičních míst. Líbí se mi, když je na pohledu nejen místo odkud je, ale také například nějaký symbol nebo legrační motiv,“ tvrdí Vladislava Meirová z Jindřichova Hradce.

Občas e–maily

Mezi lidmi se v hojném počtu rozšířila také e–mailová komunikace, někteří však upřednostňují opět raději mobil. „Občas píši e–maily, dopisy už vůbec neposílám, nejvíc píšu smsky,“ sdělil Filip Beňo ze Žirovnice.

Skutečný počet odeslaných dopisů však nejde určit, protože žádná pošta nesleduje typové rozložení listovních zásilek jako jsou obyčejné dopisy, pohledy nebo korespondenční lístky.

„K počtu obyčejných listovních zásilek dojdeme pouze tak, že zásilky vážíme a váhovým průměrem pak určujeme přibližný počet. Podle váhy lze tak určit nakolik se objem listovních zásilek mění v jednotlivých měsících. Pokud narostou třeba v období Vánoc, můžeme si dovolit tvrzení, že navýšený objem se týká hlavně vánočních přání,“ informovala manažerka interní komunikace České pošty Petra Králová.

Méně osobní

Nástupem elektronické komunikace počet listovních zásilek sice klesá, ale přesto čísla v minulosti kolísala. Například v roce 2006 byl objem obyčejných listovních zásilek o Vánocích výrazně menší, ale v roce 2007 byl naopak znatelný nárůst na původní čísla.

„Je z toho znát, že nejvíce přání se posílá v podobě sms a e–mailů. Ale vzhledem k tomu, že tato přání jsou méně osobní než rukou psané a podepsané sdělení, odklonily se částečně i firmy v roce 2007 od masových e–mailů. Velké množství přání se tak zase odeslalo poštou, jako tomu bylo i v minulém roce,“ dodala Králová. V roce 2008 pak pošta například odbavila půl miliardy obyčejných zásilek a v prosinci byl oproti běžným měsícům nárůst zhruba o jednu čtvrtinu.