Od svého stolu vyřizují důležité papíry především větší firmy a instituce.

Elektronickou cestou lze dnes s úřady komunikovat běžně, málokdo ale tuto možnost v Jihočeském kraji vy〜užívá. Lidé si spočítali, že se jim stále vyplatí obcházet s papíry všechny úřady osobně.

Raději do fronty

„Moc toho na vyřizování nemám, navíc si s počítačem až tak nerozumím. Raději si všechno vyřídím osobně,“ odmítá například představu, že by jednala s radnicí na dálku, padesátnice Jitka Kohlová.

Zkušenosti samotných úřed〜níků potvrzují, že není ani zdaleka výjimkou. Městské úřady jsou na administraci elektronického podpisu připraveny, ale jak vystihl tajemník českokrumlovské radnice Jindřich Fadrhonc, chybí maličkost, sami majitelé podpisu.

„Obyvatelé tady elektronické podpisy nemají, a když, tak v malém procentu. Myšlenka je to krásná a byla by velmi praktická, ale zatím se tady v širším měřítku neujala,“ nastínil Fadrhonc.

„Zatím je tato možnost využívána zcela minimálně,“ přidává obdobnou zkušenost vedoucí oddělení informatiky strakonického městského úřadu Rudolf Ulč. Stejné hlasy zaznívají i z jiných částí kraje. Také v Českých Budějovicích je civilních uživatelů elektronického podpisu poskrovnu.
Magistrát v krajském městě přijme správně podepsaných dokumentů prů〜měrně dvacet za měsíc. „Osmdesát pět procent mailů, které chodí na adresu elektronické podatelny, na ni nemá vůbec chodit. Jen deset procent pošty jsou skutečně oficiální žádosti, ale přicházejí bez podpisu. Oprávněných mailů i s podpisem je jen pět procent,“ shrnul dosavadní bilanci elektronické podatelny vedoucí odboru informačních a komunikačních technologií Patrik Starčevský.

Úřady a firmy

Jako ryby ve vodě se v elektronických podatelnách na〜opak cítí větší firmy, kterým taková komunikace šetří především čas. Běžnou praxí je již i mezi institucemi samotnými. Dokumenty touto cestou posílají radnice i krajský úřad, možnosti elektronických podpisů využívají často exekutoři. „Obracejí se na nás, když potřebují některé dokumenty,“ řekl tajemník Městského úřadu v Prachaticích Karel Pašek.

Pro obyčejné lidi není elektronický podpis to pravé. Nevyplatí se jim o něj usilovat kvůli často ojedinělým záležitostem. „Podpis není zadarmo, člověk navíc musí vědět, jak jej správně používat,“ hledá důvody mluvčí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích Jaroslava Musilová.
„Pro drobného živnostníka je jednodušší vyplnit daňové přiznání ručně. Jiný případ jsou velké firmy, které platí více daní. Těm se vyplatí mít elektronický podpis, když jej používají častěji než jednou za rok,“ vysvětluje.

I bez podpisu

Výhodu elektronická podatelna má ale i pro poplatníky, kteří podpisem nedisponují. „Systém sám počítá zadávané položky a kontroluje, zda neděláte chybu. Lze tak proto s jistotou správně vypočítané daně vyplnit formulář, ten si vytisknout a pak jej fyzicky přinést na přepážku,“ radí Musilová zlepšovák, na který již přišla řada poplatníků.

redaktoři Deníku