VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OD SOUSEDŮ: Geneticky modifikovaná kukuřice na jihu Čech

České Budějovice - Druhý největší velkoplošný pokus od roku 2005 v naší republice se chystají v dubnu spustit jihočeští biologové.

8.4.2009
SDÍLEJ:

Členka výzkumného týmu z BC AV ČR, Radka Fabiánová, ukazuje cedule, které jsou rozmístěny kolem pole s pokusnou GM kukuřicí. V pozadí jsou sazenice GM brambor.Foto: Deník/ Daniela Bicková

Už za několik dní vysejí na pole, vzdálené jen zhruba patnáct kilometrů od krajské metropole, geneticky upravenou kukuřici, odolnou vůči plevelům a bázlivci.

Pokusná plodina poroste na rozloze čtrnácti hektarů, což pro představu odpovídá ploše o velikosti čtrnácti českobudějovických náměstí Přemysla Otakara II.

„Je to kukuřice jen na pokus a bude podléhat přísným opatřením na výsev, ošetřování a likvidaci,“ ujišťuje vedoucí vědeckého projektu Oxana Habuštová z Entomologického ústavu Biologického centra Akademie věd ČR v Českých Budějovicích.

Mezi zemědělskou úrodu a do sklizně se geneticky modifikovaná kukuřice dostat nemůže a nemůže se ani namnožit samovýsevem. Všechny pokusné rostliny se totiž zlikvidují ve stadiu, kdy ještě zrno nemůže vyklíčit. „Kukuřice ve voskové zralosti se rozseká na jeden centimetr velké kousky a zaorá se do půdy,“ upřesnila Habuštová.

Vědecký pokus potrvá tři roky

Pokus v jižních Čechách potrvá tři roky a klade si dva hlavní cíle. Za prvé budou vědci testovat, jestli uměle upravená odrůda ovlivní přirozené nepřátele bázlivce kukuřičného a samozřejmě zda také odolá přímému napadení tímto škůdcem, pokud se v porostu vyskytne.

Druhým cílem pokusu je zjistit, jestli je z biologického a ekologického hlediska škodlivější geneticky modifikovaná kukuřice, nebo používání širokospektrálních insekticidů ve formě granulátu k hubení larev bázlivce a jiných žravých půdních škůdců.

„„Insekticidy jsou chemické přípravky určené k hubení hmyzu v jeho různých vývojových stupních, jsou drahé a zabíjí i užitečný hmyz. Zasahují zejména nervový systém hmyzu, a to dýchacími orgány, při požití a také pouhým kontaktem s tělem hmyzu. Genetická modifikace oproti tomu chrání jen proti určitému škůdci,“ vysvětlila Habuštová a předeslala, že větší škodlivost budou mít pravděpodobně insekticidy. To potvrdily i podobné pokusy, které se dělaly v menším měřítku v Německu.

Pozor! Nesmí se trhat!

Pole, na němž poroste geneticky modifikovaná kukuřice, je umístěno ve velkém láně daleko od obydlí. Pozemek nebude oplocen, ale ve všech rozích budou výstražné cedule, které upozorňují na to, že se do pole nesmí vstupovat a rostliny se nesmí trhat ani zkrmovat.

Pakliže by se i přesto nějaký zvědavec do pole vydal, bude nejspíš zklamán. „Je to normální kukuřice, člověk ji pouhým okem nepozná. Určit se dá jen analýzou DNA nebo imunologickými metodami,“ řekla bioložka.

Ve čtrnácti hektarovém poli se budou pěstovat na menších, rozptýlených úsecích celkem tři vzorky plodiny: 1. geneticky modifikovaná kukuřice, 2. kontrolní (nemodifikovaná) kukuřice a 3. kontrolní kukuřice, která bude ošetřena insekticidy. Vědci pak budou zkoumat, která kukuřice je šetrnější vůči hmyzu na rostlinách a v půdě a jak si vede v odolnosti vůči škůdcům. Testování potrvá tři roky.

Celý pokus si vyžádal více než roční přípravu a je velmi nákladný. Výzkumníci si pronajímají zemědělskou parcelu a najímají pracovníky na obhospodařování pole. Projekt dotuje grant Ministerstva zemědělství ČR.

„Náročné bylo i získání všech povolení. K projektu se vyjadřuje ministerstvo zemědělství, a zejména ministerstvo životního prostředí,“ poznamenala Habuštová a ujistila, že se nemůže nic stát. Jednak bude modifikovaná kukuřice vždy zlikvidována a jednak upravený gen nemůže člověka nikterak ovlivnit.

Geneticky upravené rostliny se dnes běžně používají. „Dnes prakticky nelze na světových trzích koupit sóju, která by neobsahovala geneticky modifikovanou příměs. V řadě států, například USA, se pěstuje a tedy konzumuje převážně geneticky modifikovaná kukuřice a žádné neblahé účinky nebyly pozorovány. Strach lidí vyplývá jen z nevědomosti,“ uzavřela Habuštová.

Jak jsou na tom jižní Čechy s kukuřicí?

V Jihočeském kraji se kukuřice pěstuje na zhruba třiceti tisících hektarů. Jedním z pravidelných pěstitelů této plodiny je například zemědělských podnik ZOD Borovany. „Kukuřici budeme sít po dvacátém dubnu,“ říká Jindřich Kořínek. Letos budou mít kukuřici na 250 hektarech.

I tady už se potýkají se škůdci, i když mají pozemky v relativně vyšších polohách. „Choroby se u nás začínají objevovat. Zavíječ, sněti,“ vyjmenovává borovanský předseda s tím, že u zemědělců v nižších polohách může být situace se škůdci horší.

Ohledně modifikovaných plodin se nechce Kořínek pouštět do hodnocení. Ale připomíná, že v potravním řetězci už se modifikované plodiny stejně objevují. „Do krmných dávek pro zvířata přidáváme sóju, která je z Ameriky,“ říká Kořínek a doplňuje, že i sója, kterou si kupují spotřebitelé v obchodě, se dodává z Ameriky, kde jsou geneticky modifikované plodiny povolené.

„Kdyby se pěstovala geneticky upravená řepka, která je určená jako surovina pro bionaftu, tak proč ne,“ myslí si Kořínek a dodává, že by třeba mohla potom být levnější.

Bázlivec kukuřičný (Diabrotica virgifera virgifera) je velmi nebezpečným škůdcem kukuřice. Škody páchají larvy na kořenech a potlačují tak růst rostliny. Brouci žerou samčí i samičí květenství a tím zmenšují produkci zrna. Bázlivec se rozšiřuje z jihovýchodní Evropy a v České republice se zatím vyskytuje nejvíce na Moravě, kde v příštích letech hrozí snížení úrody kukuřice. Loni se škůdce objevil i na Pelhřimovsku a Jindřichohradecku.

Autor: Daniela Procházková

8.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební a provozní elektrikáři 25 000 Kč Stavební a provozní elektrikáři Elektrikář domovních instalací. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Přijmeme šikovného elektrikáře na přípravu a následnou montáž domovních elektroinstalací. Nabízíme práci na jednu směnu od 6:00 do 14:00 s místem výkonu práce v Jindřichově Hradeci. Požadujeme platnou vyhlášku č. 50/1978 sb. Praxe je výhodou. Více informací na telefonním čísle 774 487 700 u pana Adama Trčky, nebo na emailové adrese a.trcka@nsesolutions.cz. Pracoviště: Nse solutions, s.r.o. - 004, Balbínovo nám., č.p. 15, 377 01 Jindřichův Hradec 1. Informace: Adam Trčka, +420 774 487 700. Výroba - Výroba Montážní dělník 100 Kč Montážní dělníci výrobků z kovů montážní dělník/ce výrobků z kovů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč, mzda max. 125 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: KONTAKT POUZE TELEFONICKY NEBO EMAILEM!!! (magdalena.kopecka@copraluc.cz), mzda: 100,- - 125,- Kč. Pracoviště: Copra agency, s.r.o. 001, Strojírenská, č.p. 160, 380 01 Dačice. Informace: Magdaléna Kopecká, +420 730 561 266. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 17 000 Kč Prodavači potravinářského zboží Prodavač/ka maso, uzeniny, lahůdky - JINDŘICHŮV HRADEC. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Jedná se o řeznictví Procházka (PMU CZ, a. s.), v prostorách Kauflandu ve městě JINDŘICHŮV HRADEC. , , Pracovní náplň , • prodej masa , • příprava a prodej uzenin, lahůdek a pečiva , • manipulace se zbožím , , Požadujeme , • vyučení v oboru (prodavač nebo řezník) výhodou , • chuť do práce , • nezaučené zaučíme , , Nabízíme , • pracovní poměr na dobu neurčitou s pravidelně vyplácenou mzdou , • bonusy za plnění tržeb, zaměstnanecké nákupy, stravenky , • kreativní práci s lidmi s možností postupu , , V případě zájmu se v dopoledních hodinách zastavte přímo na prodejně, nebo svůj životopis zašlete na alehka@prochazka.cz.. Pracoviště: Pmu cz, a.s., pracoviště jindřichův hradec, Jáchymova, č.p. 900, 377 01 Jindřichův Hradec 1. Informace: Adéla Lehká, +420 416 856 107. Management - Management Vedoucí 22 000 Kč Vedoucí ostatních úředníků vedoucí pošty České Velenice. Požadované vzdělání: úsv. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KONTAKT TELEFONICKY NEBO E-MAILEM (prochazkova.romana@cpost.cz), Náplň práce:, řízení pobočky České pošty, s.p.; organizace práce a nastavení obchodně-provozních aktivit týmu (přepážkových pracovníků, specialistů pro prodej bankovních a pojišťovacích služeb, specialistů prodeje zboží a filatelie a pracovníků z řízených dislokovaných poboček); odpovědnost za plnění stanovených obchodní cílů; odpovědnost za dodržení předpisů a pravidel poštovního provozu; odpovědnost za kvalitní obsluhu klientů ČP a nastavení proklientského prostředí; spolupráce s obchodními a smluvními partnery ČP ve svěřeném regionu; úzká spolupráce s manažerem obvodu ČP, Co byste měli mít:, SŠ vzdělání ukončené maturitou a trestní bezúhonnost; praxe s vedením obchodně-provozního týmu výhodou; vlastnosti, které klienta staví na první místo (např. proaktivitu, umění komunikace a prezentace, časovou flexibilitu); dovednost a chuť pozitivně motivovat své podřízené; spolehlivost, pečlivost a odolnost vůči stresu; řidičský průkaz sk. B (aktivní řidič) a běžnou znalost práce s PC, Odměníme Vás:, zázemím stabilní společnosti s dlouholetou tradicí; nadprůměrným finančním ohodnocením (složeným z fixní a variabilní části mzdy); pravidelným rozvojem dovedností a znalostí; získáním kvalifikací a certifikací potřebných pro výkon práce; širokou škálou benefitů, včetně ubytování ve vlastních rekreačních zařízeních; prostorem pro seberealizaci a kreativní práci. Pracoviště: Česká pošta, s.p. - 008, Revoluční, č.p. 206, 378 10 České Velenice. Informace: Romana Procházková, +420 954 401 416.

V Němčicích na Strakonicku volby nebudou.

V Němčicích na Strakonicku volby nebudou. Prý tu nikdo nechce dělat starost

Kniha přibližuje historii města.
17

OBRAZEM: Kniha přibližuje historii města od požáru 1801

Divizní derby u Vajgaru rozhodl Toman

Jižní Čechy - Fotbalová divize a vyšší krajské soutěže pokračovaly dalším kolem.

OBRAZEM: Zmizelé kameny připomínají členy rodiny

Jindřichův Hradec - V pátek 21. září se uskutečnil v Panské ulici v Jindřichově Hradci pietní akt nazvaný Kameny zmizelých.

Víte, jak sbalit Vietnamku?

České Budějovice – Na náměstí před radnicí to úžasně vonělo a zábava byla nejen zábavná, i poučná.

OBRAZEM: Děti v kině poznaly, jak se dělají noviny

České Budějovice - Čekání na promítání filmu Yeti: Ledové dobrodružství zpestřili v neděli odpoledne v českobudějovickém IGY Centru dětem a jejich rodičům redaktoři Deníku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.