VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OD SOUSEDŮ: Geneticky modifikovaná kukuřice na jihu Čech

České Budějovice - Druhý největší velkoplošný pokus od roku 2005 v naší republice se chystají v dubnu spustit jihočeští biologové.

8.4.2009
SDÍLEJ:

Členka výzkumného týmu z BC AV ČR, Radka Fabiánová, ukazuje cedule, které jsou rozmístěny kolem pole s pokusnou GM kukuřicí. V pozadí jsou sazenice GM brambor.Foto: Deník/ Daniela Bicková

Už za několik dní vysejí na pole, vzdálené jen zhruba patnáct kilometrů od krajské metropole, geneticky upravenou kukuřici, odolnou vůči plevelům a bázlivci.

Pokusná plodina poroste na rozloze čtrnácti hektarů, což pro představu odpovídá ploše o velikosti čtrnácti českobudějovických náměstí Přemysla Otakara II.

„Je to kukuřice jen na pokus a bude podléhat přísným opatřením na výsev, ošetřování a likvidaci,“ ujišťuje vedoucí vědeckého projektu Oxana Habuštová z Entomologického ústavu Biologického centra Akademie věd ČR v Českých Budějovicích.

Mezi zemědělskou úrodu a do sklizně se geneticky modifikovaná kukuřice dostat nemůže a nemůže se ani namnožit samovýsevem. Všechny pokusné rostliny se totiž zlikvidují ve stadiu, kdy ještě zrno nemůže vyklíčit. „Kukuřice ve voskové zralosti se rozseká na jeden centimetr velké kousky a zaorá se do půdy,“ upřesnila Habuštová.

Vědecký pokus potrvá tři roky

Pokus v jižních Čechách potrvá tři roky a klade si dva hlavní cíle. Za prvé budou vědci testovat, jestli uměle upravená odrůda ovlivní přirozené nepřátele bázlivce kukuřičného a samozřejmě zda také odolá přímému napadení tímto škůdcem, pokud se v porostu vyskytne.

Druhým cílem pokusu je zjistit, jestli je z biologického a ekologického hlediska škodlivější geneticky modifikovaná kukuřice, nebo používání širokospektrálních insekticidů ve formě granulátu k hubení larev bázlivce a jiných žravých půdních škůdců.

„„Insekticidy jsou chemické přípravky určené k hubení hmyzu v jeho různých vývojových stupních, jsou drahé a zabíjí i užitečný hmyz. Zasahují zejména nervový systém hmyzu, a to dýchacími orgány, při požití a také pouhým kontaktem s tělem hmyzu. Genetická modifikace oproti tomu chrání jen proti určitému škůdci,“ vysvětlila Habuštová a předeslala, že větší škodlivost budou mít pravděpodobně insekticidy. To potvrdily i podobné pokusy, které se dělaly v menším měřítku v Německu.

Pozor! Nesmí se trhat!

Pole, na němž poroste geneticky modifikovaná kukuřice, je umístěno ve velkém láně daleko od obydlí. Pozemek nebude oplocen, ale ve všech rozích budou výstražné cedule, které upozorňují na to, že se do pole nesmí vstupovat a rostliny se nesmí trhat ani zkrmovat.

Pakliže by se i přesto nějaký zvědavec do pole vydal, bude nejspíš zklamán. „Je to normální kukuřice, člověk ji pouhým okem nepozná. Určit se dá jen analýzou DNA nebo imunologickými metodami,“ řekla bioložka.

Ve čtrnácti hektarovém poli se budou pěstovat na menších, rozptýlených úsecích celkem tři vzorky plodiny: 1. geneticky modifikovaná kukuřice, 2. kontrolní (nemodifikovaná) kukuřice a 3. kontrolní kukuřice, která bude ošetřena insekticidy. Vědci pak budou zkoumat, která kukuřice je šetrnější vůči hmyzu na rostlinách a v půdě a jak si vede v odolnosti vůči škůdcům. Testování potrvá tři roky.

Celý pokus si vyžádal více než roční přípravu a je velmi nákladný. Výzkumníci si pronajímají zemědělskou parcelu a najímají pracovníky na obhospodařování pole. Projekt dotuje grant Ministerstva zemědělství ČR.

„Náročné bylo i získání všech povolení. K projektu se vyjadřuje ministerstvo zemědělství, a zejména ministerstvo životního prostředí,“ poznamenala Habuštová a ujistila, že se nemůže nic stát. Jednak bude modifikovaná kukuřice vždy zlikvidována a jednak upravený gen nemůže člověka nikterak ovlivnit.

Geneticky upravené rostliny se dnes běžně používají. „Dnes prakticky nelze na světových trzích koupit sóju, která by neobsahovala geneticky modifikovanou příměs. V řadě států, například USA, se pěstuje a tedy konzumuje převážně geneticky modifikovaná kukuřice a žádné neblahé účinky nebyly pozorovány. Strach lidí vyplývá jen z nevědomosti,“ uzavřela Habuštová.

Jak jsou na tom jižní Čechy s kukuřicí?

V Jihočeském kraji se kukuřice pěstuje na zhruba třiceti tisících hektarů. Jedním z pravidelných pěstitelů této plodiny je například zemědělských podnik ZOD Borovany. „Kukuřici budeme sít po dvacátém dubnu,“ říká Jindřich Kořínek. Letos budou mít kukuřici na 250 hektarech.

I tady už se potýkají se škůdci, i když mají pozemky v relativně vyšších polohách. „Choroby se u nás začínají objevovat. Zavíječ, sněti,“ vyjmenovává borovanský předseda s tím, že u zemědělců v nižších polohách může být situace se škůdci horší.

Ohledně modifikovaných plodin se nechce Kořínek pouštět do hodnocení. Ale připomíná, že v potravním řetězci už se modifikované plodiny stejně objevují. „Do krmných dávek pro zvířata přidáváme sóju, která je z Ameriky,“ říká Kořínek a doplňuje, že i sója, kterou si kupují spotřebitelé v obchodě, se dodává z Ameriky, kde jsou geneticky modifikované plodiny povolené.

„Kdyby se pěstovala geneticky upravená řepka, která je určená jako surovina pro bionaftu, tak proč ne,“ myslí si Kořínek a dodává, že by třeba mohla potom být levnější.

Bázlivec kukuřičný (Diabrotica virgifera virgifera) je velmi nebezpečným škůdcem kukuřice. Škody páchají larvy na kořenech a potlačují tak růst rostliny. Brouci žerou samčí i samičí květenství a tím zmenšují produkci zrna. Bázlivec se rozšiřuje z jihovýchodní Evropy a v České republice se zatím vyskytuje nejvíce na Moravě, kde v příštích letech hrozí snížení úrody kukuřice. Loni se škůdce objevil i na Pelhřimovsku a Jindřichohradecku.

Autor: Daniela Procházková

8.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Kvalitáři a testovači výrobků 20 000 Kč

Kvalitáři a testovači výrobků, laboranti (kromě potravin a nápojů) vzorkař/ka. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KONTAKT E-MAILEM (jbocek@agrola.cz), Pracovní náplň: odběr vzorků pitných, odpadních, povrchových a bazénových vod, krmiv, potravin, kalů, sedimentů, půd, rostlin; prodej biologických a chemických konzervantů do siláží, prodej probiotických přípravků pro hospodářská zvířata, prodej silážních plachet a doplňků pro silážování; vyhledávání a oslovování nových zákazníků , Požadavky: vzdělání SŠ/VŠ , praxe vítána, řidičský průkaz skupiny B, praxe v řízení osobního automobilu nutná; NJ, AJ výhodou (znalost alespoň jednoho jazyka výhodou), znalost MS Office, bezúhonnost, samostatné rozhodování; spolehlivost, aktivní přístup, angažovanost, týmový hráč, fyzickou zdatnost, znalost práce na PC; trestní bezúhonnost, znalost normy ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 (výhodou). Pracoviště: "agro-la", spol. s r.o., Jiráskovo předměstí, č.p. 630, 377 01 Jindřichův Hradec 1. Informace: Jiří Boček ml., +420 604 299 801.

Právo - Právo Advokátní a ostatní koncipient 20 000 Kč

Advokátní koncipienti Advokátní koncipient. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: pracovní poměr na dobu neurčitou; stravenky;, PRVNÍ KONTAKT POUZE E-MAILEM: punda@akpunda.cz. Pracoviště: Advokátní kancelář punda s.r.o., Pražská, č.p. 100, 377 01 Jindřichův Hradec 1. Informace: Filip Punda, +420 724 140 661.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Ostatní řemeslní pracovníci a 12 200 Kč

Výrobci a opraváři hudebních nástrojů truhlář, lakýrník, montér - opravy pian. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: vzdělání v oboru klavírník, truhlář, řezbář, lakýrník výhodou; kdokoliv šikovný se zájmem o práci v nevšedním oboru, mající blízko k hudbě; ŘP skup. B výhodou; manuální zručnost; nástup možný ihned; pracovní poměr na dobu určitou 6 měsíců s možností prodloužení na dobu neurčitou; pracovní doba 8:00-16:30 hod. - možnost úpravy po dohodě; po zapracování možný finanční postup;. Pracoviště: Běhal piana s. r. o., Bermanova, č.p. 156, 377 01 Jindřichův Hradec 1. Informace: Ondřej Běhal, +420 603 145 944.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 13 000 Kč

Pracovníci v oblasti prodeje jinde neuvedení pracovník prodeje. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: pracovní poměr na dobu neurčitou; pracovní doba 9 - 18 hod - práce i o víkendu; prodej v obchodě, KONTAKT PŘEDEM TELEFONICKY. Pracoviště: Mvd market s.r.o. - 001, sídliště Vajgar, č.p. 597, 377 01 Jindřichův Hradec 1. Informace: Van Dung Bui, +420 774 928 888.

Nález papírku z roku 1938. Ten objevili na českobudějovickém Gymnáziu Česká při výměně oken.
4

EXKLUZIVNĚ: „Československo nezahyne“. Našli vzkaz starý 80 let

Ilustrační foto

Opustili nás

Dačice pořídí novou vzduchotechniku do smuteční síně

Dačice - Jednou z veřejných zakázek, kterými se v červnu na svém jednání zabývali radní města Dačice, se zabývala pořízením nové vzduchotechniky do smuteční obřadní síně.

Bronzoví a stříbrní dárci krve převzali plakety

Jindřichův Hradec - Ve čtvrtek odpoledne se v kapli sv. Maří Magdaleny uskutečnilo setkání dárců krve. Z rukou zástupců jindřichohradecké nemocnice a také zástupců Českého červeného kříže převzali bronzové a zlaté plakety.

Cyklistický Buštův memoriál měl rekordní účast

Klikov - Žactvo II. stupně základních škol potřetí závodilo v „Memoriálu JUDr. Ferdinanda Bušty“, který uspořádal Blesk Klikov.

Psychika i fyzička v Café Deník

České Budějovice – Kavárna Deníku v parku BosoNoha se zaměřila na prastarý ideál rovnováhy duše a těla.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.