S jindřichohradeckou úzkokolejkou je to opět řádně nahnuté. Po dubnové krizi, kdy dopravní společnost neuhradila svým zaměstnancům v řádném termínu výplaty, následovala poměrně rychlá dohoda s Jihočeským krajem na kilometrových úhradách za plnění funkce veřejné dopravní obslužnosti.

Částka byla sice podstatně menší, než si vedení Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) představovalo, ale přesto se zdálo, že se celá situace stabilizovala. Nyní se ale vše vrací do starých kolejí. V provozu není ani jeden z flotily čtyř modernizovaných vozů M 27, které veřejnost zná jako Nautily, ponorky či pod nepříliš lichotivým přízviskem hašišbedny. Jeden je odstavený po nehodě z konce srpna, další tři čekají na běžné provozní opravy.

Statutární ředitel JHMD Boris Čajánek připouští, že za odstavením vozů je to, že společnost nemá peníze na náhradní díly.

Z nastalého stavu viní především Kraj Vysočina. „Ačkoliv mají peníze schválené v rozpočtu už od začátku roku, dodnes s námi nepodepsali dodatek smlouvy a nehradí nám ani zálohové platby za dopravní obslužnost, kterou tak musíme předfinancovávat my," tvrdí Boris Čajánek.

Ve svých prohlášeních jde ale Boris Čajánek ještě dál. Za vším prý stojí bývalý šéf JHMD Jan Šatava, který se snaží společnost poškodit.

„Kraj Vysočina při sporu s námi vyhrává i díky tomu, že někdejší manažer uvedl lživé prohlášení, že prostředky, které nám kraj hradí, jsou dostačující. To není pravda, protože i za pana Šatavy se vykazovala prokazatelná ztráta vyšší, než platil kraj. Přesto se ale nestyděl a v rámci sporu prohlásil, že takové peníze stačí," podotkl statutární ředitel JHMD, který v tom vidí spiknutí proti úzkokolejce.

„Co mě zaráží je to, že právní zástupce, který zastupuje kraj Vysočina, je stejný jako ten, který zastupuje pana inženýra Šatavu při akcionářském sporu v rámci naší společnosti. Vypadá to, že kraj Vysočina je prodlouženou rukou Jana Šatavy, který se snaží realizovat nějaký svůj akcionářský záměr proti majoritním akcionářům," nebere si servítky Boris Čajánek.

Sám Jan Šatava však takováto obvinění rázně odmítá. „Řeknu k tomu jen to, že zoufalí lidé dělají zoufalé činy a míra neschopnosti pana Čajánka je opravdu ohromná. Samozřejmě, že mě zastupuje úplně jiný právník než kraj a pokud pan Čajánek tvrdí něco jiného, tak bohapustě lže. Kdo jsem já, že si ten diletant dovoluje tvrdit, že kraj je nějakou mou prodlouženou rukou? Jsem normální soukromá osoba, snažím se podnikat a mám docela jiné zájmy. I když musím říct, že se zájmem sleduji, jak se panu Čajánkovi nedaří," rozohnil se Jan Šatava.

V každém případě se lokálka nachází v nezáviděníhodné situaci. Jelikož na repasované motoráky přijaly JHMD dotaci, musí zajistit udržitelnost projektu. „V případě havarovaného vozu to nebude problém. Už jsme domluveni s ROPem Jihozápad, že po dobu, kdy bude v opravě, prodloužíme udržitelnost. V úterý jsem tu měli komisi, která posoudila rozsah škod a vůz může do opravy, která bude hrazena z pojistky. Další vozy vyjedou ihned, jak to bude možné, ale finance musíme najít z cizích zdrojů, což vše prodraží minimálně o úrokové sazby," vysvětlil Boris Čajánek, který včera zaslal dopis vysočinskému hejtmanovi Jiřímu Běhounkovi, v němž ho naléhavě žádá o urychlené podepsání smlouvy. „Podepsání dodatku je součástí dotačních podmínek na modernizované vozy. Navíc, pokud nedojde k podpisu, nemůže kraj čerpat peníze z memoranda ministerstva dopravy. Mimochodem, z něho nám Vysočina vyplácí jen asi čtvrtinovou částku, než by měla. Místo zhruba 3,3 milionu dostáváme nějakých 850 tisíc," stěžuje si ředitel Čajánek.

Náměstek hejtmana kraje Vysočina a radní pro oblast dopravy a majetku Libor Joukl se však proti takovým tvrzením jednoznačně vymezuje. „Já už jsem pana Čajánka několikrát upozornil, ať se mírní ve svých výrocích, jinak budeme bránit dobré jméno našeho kraje právní cestou. Neexistuje jediná koruna, kterou bychom v rámci platných smluv JHMD nevyplatili. Dokonce i letos, kdy ještě není podepsán dodatek, jsme do čtvrtého měsíce každý měsíc hradili zálohy ve výši osmdesáti procent, od pátého měsíce potom stoprocentní, splatné kvartálně. Také oněch 850 tisíc z memoranda vychází z desetileté smlouvy, tak jak to navrhlo ministerstvo dopravy. Osobně si dokáži představit jiné rozdělení, ale to bude možné, až se bude podepisovat další smlouva, do té doby je to blokované," konstatoval Libor Joukl.