Jindřichův Hradec si v indexu bezpečnosti vede dobře, stále má ale velké rezervy.

Ani jeden bod neztratil Jindřichův Hradec v hodnocení indexu bezpečnosti, který vypracovává Česká pojišťovna. Tento projekt sleduje dopravu ve městech z pohledu výskytu vážných dopravních nehod. Čerpá z policejní statistiky a vzniká dvakrát ročně zvlášť pro krajská a okresní města.

„Dost pomohly hlavně kruhové objezdy u Billy a u Stavcentu. Myslím, že své udělal i kruhový objezd u nemocnice, jen škoda, že není větší,“ uvedl hlavní důvody, proč ve městě nedochází k vážným nehodám, tajemník městského úřadu Karel Přibyl.

Připouští však, že ještě nějaká problematická místa ve městě jsou. Jedná se například o hodně diskutovaný výjezd od obchodního domu Hypernova. Problémy tam mají zejména řidiči, kteří chtějí při výjezdu odbočit doleva.

Podle Přibyla se už o tomto problému opakovaně jednalo, ale zatím bez výsledku. Podle jedné varianty by tady mohly vzniknout pruhy pro jednotlivé směry.

„Jedním z řešení je i umístění dopravní značky Přikázaný směr. Ti řidiči, kteří by chtěli jet doleva, tedy ven z města, by museli od Hypernovy na kruhový objezd u bazénu a teprve potom pokračovat dál,“ vysvětlil tajemník.

Řidičům však leží v žaludku i ostrůvek v Jarošovské ulici v blízkosti kostela „u trojice“, který má za úkol chránit hlavně chodce. Bezpečnosti dopravy ale zřejmě moc nepřidal. Motoristé přijíždějící z ulice Třebízského si stěžují, že musí najet až do křižovatky, aby viděli. Stojí tak na přechodu pro chodce, navíc některé větší vozy pak brání průjezdu. Na růžích nemají ustláno ani ti, kteří přijíždějí z centra a chtějí odbočit do této ulice.

Ostrůvek musí být daleko víc vidět

Právě tento ostrůvek by se měl podle vedoucího služby dopravní policie Karla Kotila zbezpečnit: „Náš dopravní inženýr teď navrhuje před ostrůvky šrafování, aby se zvýraznily. Nebezpečných úseků je ve městě hodně, ale k jejich odstranění by bylo nutné předělat celou infrastrukturu.“
Odpůrcům ostrůvků se ale může zatím ulevit, neboť sešlo z úvahy umístit tento prvek i na nábřeží pod kostelem svatého Jana Křtitele.

Někdy se o řešení nebezpečných míst zasazují i sami obyvatelé, jako například lidem z Radouňky Na Kopečku se podařilo prosadit vybudování chodníku od jatek až po křižovatku na Radouňku. Úsek totiž není osvětlený a pohyb chodců je zde velký.

Ne každý se však nechává výsledkem indexu bezpečnosti uchlácholit. „V září byla dopravní nehoda u Horního Žďáru u panelárny s těžkým zraněním a usmrcením. Lokalita je na území města, takže ten optimismus není na místě,“ míní účastník diskuze na webu Jindřichohradeckého deníku.

„V poslední době je stále horší vyjet ze stopky u restaurace U Kůrků, zvláště když na krajnici na hlavní jsou zaparkovaná auta. Výhled je pak nulový a člověk musí vjet předkem auta do křižovatky,“ říká Martin Suchánek z Jindřichova Hradce.

Co je ČP Index bezpečnosti a jeho smysl?

„Jedná se o poměrně složitý matematický vzorec. Mimo jiné se bere v úvahu počet obyvatel města i přihlášených aut či průjezdnost. Vážné nehody zaviněné vysokou rychlostí ale patří k nejdůležitějším prvkům,“ vysvětlil Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny, která žebříček dopravně bezpečných měst sestavuje.

Milion mezi vítěze

V celorepublikovém měřítku se počet měst bez velkého neštěstí ve srovnání s loňskem prozatím mírně zvýšil.

Šest měst netratilo v prvním půlroce ani bodík, mezi nimi i Jindřichův Hradec. Vysočině vévodí celkově devátá Třebíč. Na takzvané Skokany ČP indexu neboli města, která zaznamenají největší posun, čeká odměna.

„Každého půl roku si jedno krajské město a dvě okresní rozdělí mezi sebou půl milionu korun,“ doplnil za pojišťovnu Štefan Tillinger s tím, že dar obyčejně poslouží k pořízení dalších bezpečnostních prvků.

Nejčastěji se jedná o osvětlení přechodů či nákup mobilních dopravních značek. Právě například v Jindřichově Hradci bylo při rekonstrukci Nádražní ulice instalováno speciální osvětlení přechodů pro chodce, které by mělo zvýšit jejich bezpečnost.

ČP index bezpečnosti
– projekt České pojišťovny sleduje dopravu ve městech z pohledu výskytu vážných dopravních nehod, tedy těch se smrtelným či těžkým zraněním
– z údajů načerpaných z policejní statistiky vznikají dvakrát ročně dva samostatné žebříčky, jeden pro krajská města, druhý pro okresní města
– města, která si v žebříčku nejvíce polepší, si rozdělují každoročně odměnu v podobě milionu korun, peníze použijí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích
– bez vážné nehody zůstalo v prvním půlroce šest měst, mezi nimi je i Jindřichův Hradec
– Pelhřimov zaznamenal jeden z nejvýraznějších propadů, ještě hůře dopadl vloni vítězný Nymburk

Michal Vítů, Lenka Novotná, Miroslava Dočekalová