Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kdy půjdete do důchodu? V pětašedesáti

Čechy, Jindřichohradecko - Strop věku pro odchod do důchodu chce vláda stanovit na 65 let. V Evropě je vyšší hranice třeba ve Finsku, Irsku, Řecku, Itálii nebo Portugalsku – o rok, o dva.

11.9.2016 AKTUALIZOVÁNO 12.9.2016
SDÍLEJ:

PRACUJÍCÍ DŮCHODCE. Jan Ille z Třeboně se stále zapojuje do výuky řidičů.Foto: Deník/Lenka Novotná

Někteří odborníci ale tvrdí, že to v budoucnu pro ekonomiku země nemůže stačit. Česká vláda pro návrh hlasovala jednomyslně, podle ní to prý kromě jiného znamená, že lidé v produktivním věku budou moci lépe plánovat a po odchodu 
z pracovního života získají možnost kvalitně stráveného stáří. Novela zákona ovšem počítá s tím, že věková hranice se bude každých pět let přezkoumávat podle údajů Českého statistického úřadu. Lidé by však podle představ ministrů měli strávit čtvrtinu života 
v penzi. Materiál nyní míří do Poslanecké sněmovny. I tam zřejmě návrh projde. Bude to ale platit i po volbách?

DVA POHLEDY:

Jitka ChalánkováJITKA CHALÁNKOVÁ, poslankyně sněmovny
členka výboru pro sociální politiku (TOP 09)

1. Proč jste proti? V Evropě je většinou stanovena právě tato hranice…
Protože jde o ryzí populismus současné vlády ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Za prvé se řeší odchod do důchodu až v roce 2030, za druhé každých pět let se bude doba odchodu do důchodu stejně přepočítávat a nejistota přetrvá. Vláda překvapivě vůbec neřeší, kde stát bude jednou na důchody brát peníze.

2. Kdybyste v budoucnu mohli, změnili byste tento zákon?
Určitě ano. Zachováme se zodpovědně a přijmeme taková opatření, která zajistí budoucí důstojné důchody i dnešní mladé generaci.

3. Jak byste problematiku
 stáří a práce řešili?
Vyplácení důchodů nemůže stát pouze na průběžném důchodovém systému, tedy na tzv. prvním pilíři, který veškeré finance okamžitě spotřebuje, ale měl by uchovat část prostředků i pro budoucnost. Navíc by lidé měli mít širší možnosti, jak si část peněz ponechat na svůj vlastní důchod. Současná vláda svými nahodilými kroky jen zakrývá velký problém. Zázraky v penzijním systému čekat nemůžeme, protože populace stárne. Je proto třeba říci, zda chybějící prostředky ubereme z výdajů na obranu státu, na zdravotnictví či školství, anebo zavčas najdeme odvahu k reformě. Určitě bych podpořila debatu o využití příspěvku zaměstnavatelů, kterým je současně třeba ulevit na jiných odvodech, a dalších možnostech připojištění.

Jan Bartošek.JAN BARTOŠEK, místopředseda sněmovny
člen expertní skupiny (KDU-ČSL)

1. Proč zrovna šedesát pět let?
Důchodovou reformou se zabýváme ve vládní koalici už třetím rokem. Šedesát pět let koresponduje nejvíce s dobou aktivně strávenou v pracovním prostoru a s dobou, po kterou by mohli naši občané užívat ve zdraví zasloužený odpočinek. A celá řada průzkumů ukazuje fakt, že stále větší procento seniorů tráví svůj volný čas velmi aktivně. Cestují, dokonce si i nadále zvyšují své vzdělání.

2. Z jakých podkladů 
jste vycházeli?
Prostudovali jsme – s malou nadsázkou řečeno – tuny materiálů. Inspirovali jsme se v zahraničí…

3. Může se tato hranice 
 v budoucnu změnit?
Do budoucna nelze vyloučit téměř nic. Zastropování věku pro odchod do důchodu podporuji mimo jiné i proto, že si neumím představit situaci a pocity lidí, kteří by si nemohli plánovat, jak naloží se svým životem, a musí chodit do práce, dokud je jen nohy ponesou a ruce i hlava budou sloužit. Tento princip je demoralizující a nefér. Jestliže v této souvislosti narážíme na financování důchodů a stále větší zátěž pro státní rozpočet, musíme hledat i jiné cesty, než přenášet odpovědnost za klidné stáří na ty, kteří už své republice odvedli.

Jan Ille již osmatřicet let učí v autoškole žáky řidičskému umění

Jindřichohradecko – Jsou lidé, kteří se již odchodu do důchodu nemohou dočkat. Někteří proto, že se cítí z celoživotního pracovního nasazení unaveni, jiní se těší na volný čas, který budou moci zasvětit svým koníčkům. 

Někteří však volí předčasný odchod do důchodu i z prozaického hlediska, protože na trhu práce nemohou najít ve svém věku či zdravotním stavu žádné uplatnění.

No a pak jsou lidé, pro které je jejich práce vlastně koníčkem a nedovedou si bez ní svůj život ani představit. Například Jan Ille z Třeboně od roku 1978 pracuje v autoškole. Za nedlouho mu bude šestasedmdesát let, ale vzdělávání řidičů, zejména těch z povolání, se věnuje stále. Po revoluci se synem Martinem vybudovali rodinnou autoškolu. Dnes zde Jan Ille sice již jen „vypomáhá", ale stále ho to baví. „Jako pracující důchodce jsem rád, že mohu dál učit. Ale dnes to mám jenom na výpomoc, což je pro mě velice příjemné. Už bych nechtěl být v zápřahu celých osm hodin denně," přiznává Jan Ille.
Vždycky měl radost, když naučil žáka dobře jezdit a že se na silnici umí slušně chovat. „A k tomu musí jít učitel sám příkladem, dodržovat předpisy a chovat se ohleduplně. Tím jsme se vždycky řídil," míní Jan Ille.

Podle jeho slov sice vyšší věk za volantem mohou doprovázet pomalejší reakce, ale vždy záleží na řidiči, jak je ukázněný a uvědomělý. „Myslím si, že jak mladý, tak i starý řidič, pokud jezdí ukázněně, dodržuje pravidla a uvědomuje si, co si může dovolit, je dobrý řidič. Cítím to i na sobě, prostě se musí víc předvídat, ale hlavně, a toho jsme se vždycky držel, dodržovat pravidla. Za ty roky jsme neměl žádnou dopravní nehodu," míní.

Hranice 65 let pro odchod do důchodu je podle jeho slov pro profesionální šoféry ale hodně tvrdá. Když není řidič z povolání, může dobře fungovat i ve starším věku. „Ale pro šoféra z povolání je to v pětašedesáti už opravdu náročné. Ubývají síly a musí zvládnout nejenom samotná pravidla silničního provozu, ale i další předpisy, které se neustále mění, takže mi často řidiči volají, jaké jsou změny, nové značky a podobně. K tomu je stále hustější silniční provoz," shrnuje Jan Ille úskalí profesionálního řidiče seniora.

Autor: Lenka Novotná

11.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Úspěšná štafeta hradeckých orientačních běžkyň. Zleva:Eliška Hojná, Kateřina Blažková a Tereza Kinštová.

Hradecké orientační běžkyně mají stříbro z mistrovství republiky

Nádraží Jindřichohradeckých místních drah.

Organizování dopravy JHMD převzala železniční správa

Dvě nehody zavřely dvě silnice

Jindřichohradecko - V rozmezí čtvrt hodiny zablokovaly dvě dopravní nehody silnice u Nové Vsi nad Lužnicí a u Kunžaku.

Stoprocentní zůstávají už jen včelničtí hokejisté

Jindřichohradecko – Okresní přebor hokejistů pokračoval druhým kolem.

Muž zpronevěřil peníze od důchodkyně

Novobystřicko - Seniorka svěřila muži peníze. Zřejmě o ně přišla.

Na Jitřence se čtyři hodiny stojí zadarmo

Jindřichův Hradec - Parkoviště na okraji centra Hradce funguje od začátku letošního října ve zlevněném režimu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení