Na neosvětlené kolaře si posvítili policisté, mnohé donutili začít svítit

Přesto se řidiči občas hlavně v podvečer se sebevrahy na kolech potkávají. O tom, že jízda na neosvětleném bicyklu je velkým hazardem, svědčí několik letošních vážných dopravních nehod.
Stále ještě pokračuje šetření nedělní srážky osobního auta s cyklistou u Ponědraže na Lomnicku (více na straně 5). „Zatím není zcela jasné, zda cyklista byl osvětlen či nebyl. Okolnosti se zjišťují,“ sdělil včera Beran.
Kolo musí být přitom povinně vybavené přední bílou odrazkou, zadní červenou odrazkou a oranžovými odrazkami na pedálech a v paprscích kol. A za snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno rovněž světlometem svítícím bílým světlem vpředu a stálým nebo blikajícím červeným světlem vzadu.

Viditelnost

Odborníci na bezpečnost v silniční dopravě dále radí, aby cyklisté nezapomínali na reflexní doplňky.
Reflexní materiál je v noci vidět na třikrát větší vzdálenost než bílé oblečení a více než na desetkrát větší vzdálenost než oblečení tmavé. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 31 metrů, tedy 1,5 sekundy na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval.

„Při výběru světel je třeba dávat důraz na svítivost. Zadní blikačka by měla mít alespoň tři funkce. Přední světla mají jednu až pět diod. Za šera se spíše používá blikačka a ve tmě bych už volila stálé světlo, aby také cyklista viděl na cestu. Na tom hodně záleží, proto je při nákupu dobré vyzkoušet, jak světla svítí, lze to poznat podle velikosti kužele,“ vysvětluje prodavačka Cyklosportu Jan Hájek v Jindřichově Hradci Lada Mácová.
Poznamenává, že dnes jsou přední světla i zadní blikačky na baterky a pohodlně jdou nainstalovat i sundat před případnými zloději.
Na doplnění doporučuje červenou blikačku na rukávu, aby byl cyklista vidět z boku. Někdo používá navíc i takzvanou čelovku.

Právě kvůli tomu, aby řidič cyklistu nepřehlédl, když se k němu blíží z boku, slouží vždy dvě reflexní odrazky zapletené do drátů každého kola. A důležité je i zvýraznění pedálů z boku.

Řidiči se většinou shodují na tom, že se v podvečer a v noci právě nejvíce bojí téměř neviditelných cyklistů a chodců. Za nebezpečné také označují auta, která nemají v pořádku reflektory a svítí jim pouze ten blíž ke krajnici, takže lze na dálku splést s motorkou.