Čas dojezdu ke zraněnému pacientovi může ovlivnit hustá doprava, špatné počasí i náročný terén.

To ale nemusí platit všude. V Českých Velenicích řeší dlouhodobě problém s dojezdem sanity. Ta totiž musí na místo dorazit do 15 minut. To sice vůz záchranky sídlící v sedmnáct kilometrů vzdáleném Suchdole nad Lužnicí stihne, nicméně k pacientovi přijede jen sanita se zdravotní sestrou.

„Je to nebezpečné. Když jezdí jen sestra, tak to nestačí,“ míní Jana Bělohlavová z Českých Velenic. Zdravotní sestra totiž nemůže provést některé zákroky, které dělá jen lékař. S pacientem pak musí jet do šedesát kilometrů vzdálené nemocnice v Českých Budějovicích či do Jindřichova Hradce.

Podle místních se také stává, že pacienta překládají na sanitu s lékařem z Třeboně, která jim jede naproti. Vzpomínají tady také na rok starou příhodu, kdy se u muže, který zkolaboval v místní kuželně, sešla sanita se sestrou ze Suchdola a záchranka, která vyjela z Třeboně.

Vedení města již v minulosti usilovalo o zřízení výjezdového místa přímo ve Velenicích. Dokonce nabídlo budovu bývalé hasičské zbrojnice, kde by mohla záchranka sídlit. Jihočeský kraj však na návrh neslyšel.

„Situace je stále stejná. Pokud vím, tak se snad připravuje nějaký projekt, který by mohl zajistit ošetření pacientů v Gmündu, ale zatím o tom nic bližšího nevím,“ říká starosta Českých Velenic Jaromír Slíva.
Jindřichohradecká záchranka takový problém neřeší. „V zásadě dojezdovou dobu stíháme. Ale to mluvíme o běžných podmínkách. Čas může ovlivnit zvýšená doprava, horší počasí či špatný terén,“ vysvětlil primář jindřichohradecké rychlé záchranné služby Miroslav Vlasák.

Podle jeho slov poslední léta narůstá počet výjezdů. Například vloni to bylo přes 2800 zásahů. Ubývá totiž situací, kdy si lidé dopravují pacienta do nemocnice sami. „Není možné jednoznačně říct, zda lidé tísňovou linku zneužívají. Často je totiž pro laika těžké odhadnout, zda je situace skutečně vážná,“ míní Vlasák.

Spektrum ošetření zůstává ale stále stejné, tedy dopravní nehody, úrazy, infarkty či jiné akutní případy. Na sklonku minulého roku dostali záchranáři na Jindřichohradecku od Jihočeského kraje tři nové posily v podobě sanity Volkswagen Transporter. Vozidla přišla na 2,8 milionu korun. O jejich lepší bezpečnosti vypovídají takzvané crash testy. Novinkou je také značení vozidla, které odpovídá evropským směrnicím.

Auta nahradila starší vozový park v Dačicích, Jindřichově Hradci a v Třeboni. „Výhodou je větší prostornost a možnost odvézt dva pacienty najednou. Oceníme i vyšší nosnost lehátka,“ vypočítává klady nové sanity Vlasák.

Výjezdová místa
Jindřichův Hradec: 3 sanity
Dačice: 2 sanity
Třeboň: 2 sanity
Suchdol nad Lužnicí: 1 sanita

Lenka Novotná, Miroslava Kolářová

INFOGRAFIKA: