Ubylo nehod kvůli rychlosti, ale u předjíždění je znatelný nárůst

Nový silniční zákon má za sebou rok platnosti. Obavy ze ztráty bodů už vypršely, odrazilo se to na nehodovosti.

Po opravdu černém předchozím víkendu, kdy zahynuli dva lidé, na který navazovala čtvrteční tragická sebevražedná nehoda u Třeboně, se situace poněkud uklidnila. Policisté však míní, že si lidé dávali víc pozor.
Poukazují však na to, že vloni v té době měl za sebou první dny nový silniční zákon a bodový systém. „Asi dva měsíce si řidiči opravdu asi ze strachu dávali pozor, ale pak se vše začalo pomalu vracet do starých kolejí,“ uvedl včera okresní policejní mluvčí Jaroslav Beran.
Minulý týden v rámci tří dní dopravně bezpečnostní akce Kryštof muži zákona zkontrolovali 1092 řidičů, z nich 105 zaplatilo pokutu v celkové výši 47 800 korun.
„Další přestupky byly ještě postoupené ke správnímu řízení. Mezi nejčastější prohřešky patřilo nepoužití pásů, a to šestnáctkrát, devatenáctkrát řidiči přesáhli rychlost a třikrát jeli pod vlivem alkoholu,“ sdělil Beran.
Po roce působení přísnějších sankcí sice v okrese ubylo dopravních nehod, ale jejich následky jsou daleko tragičtější. O pět lidí zemřelo víc.
Velice zarážející je ale statistický údaj o objemu peněz vybraných na pokutách. Od začátku roku do pátku řidiči zaplatili 281 000 korun, což je o 164 000 korun méně než ve stejném období loňského roku. Je to paradoxní, neboť sankce jsou s novým silničním zákonem daleko vyšší.
„Je to i důsledek toho, že je na silnicích přímo v terénu méně policistů. Mají i další úkoly,“ komentuje Beran.
Na druhé straně zákon přinesl i méně nehod způsobených rychlostí, ale nárůst byl zaznamenaný třeba u karambolů z předjíždění. Obecně se podle Berana v silničním provozu více riskuje.