VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železnicniční trať ze Slavonic do Rakouska, ano či ne?

Jindřichohradecký deník na svých stránkách (21.4.) přinesl článek o železničním spojení z Kostelce u Jihlavy do Slavonic a dále do Rakouska pod výmluvným názvem Trať do Rakouska? To je nový nekonečný příběh? Skutečně přiléhavý název pro tuto záležitost. Nekonečný příběh možná pro několik politiků, kteří pro svou prestiž, bez odborného posouzení jsou ochotni vynaložit desítky milionů z veřejných prostředků pro neefektivní investici. Proto na stránkách jihočeských novin se již několik let opakuje téma o „naší neschopnosti vybudovat několik set metrů železnice“ spojující naši republiku s Rakouskem (!?).

26.4.2007
SDÍLEJ:

ilustrační fotoFoto: archiv redakce

Sedmnáct let trvá diskuse o propojení tratí. Má vůbec projekt reálnou šanci?

Podívejme se tedy na uvedený problém „propojit – nepropojit“ z odborné stránky, tedy tak, jak by se každá infrastrukturální investice měla posuzovat (z hlediska výše investic a hlavně využití kapacit v dlouhém čase).

Jak již bylo zmíněno, uvažované železniční propojení se týká železniční tratě Kostelec u Jihlavy – Dačice – Slavonice (konečná žel. stanice v ČR). Železniční stanice Slavonice je vzdálená od státní hranice 1,7 km. V Rakousku by bylo potřeba vybudovat asi 7 km z Fratres na hranici a rekonstruovat 32 km tratě do Schwarzenau. Trať z Kostelce do Slavonic v délce 53,5 km, je tratí technicky zastaralou s maximální traťovou rychlostí 50 km/h. Jízdní doba vlaku na celém úseku je 1,5 hodiny (v silniční dopravě je jízdní doba poloviční). Z uvedeného vyplývá, že by trať při uvažovaném propojení do Rakouska vyžadovala komplexní rekonstrukci v řádu stovek milionů korun. Přitom současné i výhledové zátěžové proudy v přepravě osob i zboží jsou minimální. Jejich rozsah a směr je dán počtem obyvatel, rozmístěním a rozvojem sídel, výrobních kapacit. Do zaměstnání a škol v Dačicích dojíždí železniční dopravou 8 – 10 % občanů z celkového počtu dojíždějících. Přeprava surovin a výrobků z (do) rozhodujících firem v Dačicích je zajišťována silniční dopravou. Výhledové spoléhání na turistickou dopravu po železnici je, na základě porovnání s obdobnými regiony v ČR, neopodstatněné. Z důvodů nízké intenzity přepravy je provozování dopravy na regionálních tratích ekonomicky neefektivní a ztráty bude hradit (v rámci základní obslužnosti) veřejná správa. Veřejná správa (kraj, obce) dotuje rychlejší autobusovou dopravu a v budoucí době nelze očekávat dotace do souběžné železniční dopravy.

Propagátoři myšlenky rekonstrukce a propojení tratě by měli také uvést, kdo bude výhledově trať vlastnit, kdo bude zajišťovat vlakový provoz a jaké budou potřebné dotace.

Jihočeský kraj má své dopravní priority – vybudování dálnice a železničního koridoru z Prahy do Č. Budějovic. Nemalé investiční prostředky, které by bylo nutné vynaložit na rekonstrukci a propojení železnice z Kostelce do Fratres, by měly být využity na rekonstrukci silnic II. a III. třídy a zlepšení dopravního spojení mezi východem a západem Jihočeského kraje.


(autor žije v J. Hradci a je členem vědecké rady ministerstva dopravy)

26.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Spolek Cibela, který se stará o psí i jiné zvířecí nalezence, představil v minulosti své svěřence i v hradeckém domě dětí.

Domácími depozity Cibely ročně projdou desítky psů

Ilustrační snímek.

Hokejisté Vajgaru podlehli Krumlovu a vypadli z osmičky

Patnáctka výletníků si připomněla 15 let od smrti cestovatele

Třeboň - Na hřbitově u kostela sv. Jiljí odpočívá slavný cestovatel Jiří Hanzelka. Třeboňáci si nyní připomněli 15 let od jeho úmrtí.

Deník vyhlašuje pátrání: Hledá se pamětník tábora v Letech

Máte známého či příbuzného, který během druhé světové války prošel táborem v Letech? Žije ve vašem okolí pamětník, nebo třeba potomek člověka, který v táboře byl?

Začátek pracovního týdne si můžete zpříjemnit v kině

Jindřichohradecko - V Dačicích můžete přijít diskutovat o tom, co podle vás město trápí a co by se mělo řešit. V Třeboni si můžete prohlédnout divadlo.

OBRAZEM: V Jilmu slavili masopust s Večerníčkem

Jilem - Pětadvacátý Jilemský masopust se nesl v duchu pohádek pro nejmenší.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT