„Vytvořili jsme několik situací, se kterými se mohou naši studenti běžně setkat a na kterých také mohou uplatnit znalosti, jež vycházejí z osnov prvního ročníku. Figuranti jsou z druhých ročníků,“ vysvětlila vedoucí praktického vyučování Naděžda Kalábová.
Čtyrčlenné týmy například řešily zranění na diskotéce, dopravní nehodu s otevřenou zlomeninou, poskytnutí pomoci tonoucímu či vyrovnat se s popáleninami. Porota hodnotila nejen splnění dvcetiminutového časového limitu, ale i organizaci záchranné akce. Mimo jiné vedoucí celého týmu měl zraněné obejít a vyhodnotit závažnost poranění jednotlivců a rozdělit úkoly. Samozřejmostí bylo i přivolání rychlé záchranné služby, které měl vedoucí popsat danou situaci a stav pacientů.
„Pomocí bodů se hodnotí celý tým a pak i velitel zvlášť. Za nedodržení předepsaných postupů dostávají soutěžící i mínusové body,“ uvedla Kalábová. Jednomu týmu se tak ve zmatku přihodilo, že začal ošetřovat zraněného, který nejvíc křičel, nikoliv toho, který měl nejzávažnější poranění. „Porota je na jednotlivé chyby hned na každém stanovišti upozorní, takže mají okamžitou zpětnou vazbu. To považuji za velký přínos,“ dodala.
A jak je na tom s poskytováním první pomoc laická veřejnost? „Zásady znají spíš teoreticky. Někteří lidé odpovídali v tom smyslu, že by měli obavu, zda by se s takovou situací vypořádali. V zásadě ale všichni souhlasili, že by to měl umět každý,“ řekla studentka 3. ročníku Jitka Špuláková, která zpracovávala práci na toto téma.
Zavést zásady první pomoci do povědomí širší veřejnosti se snaží i sama škola nejrůznějšími aktivitami. „Zájem mají i základní školy, kterým se snažíme vyjít vstříc,“ informovala Kalábová.