V současné době probíhá reorganizace společnosti JHMD. Její plán má být hotový do konce května. Brzy poté už by vlaky opět mohly vyjet na trať.

„Myslím si, že máme slušně nakročeno k tomu, aby se to od 1. června podařilo. Stále čekáme na vyřízení posledního dokumentu od Drážního úřadu. Jde o osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Je to vlastně něco jako technický průkaz u auta. Takže ve chvíli, kdy ho budeme mít, tak už můžeme v uvozovkách vesele jezdit,“ upřesnil člen představenstva Jindřichohradeckých místních drah a vedoucí oprav JHMD Jan Píšala s tím, že i kdyby se termín spuštění úzkokolejky o pár týdnů opozdil, nepůjde o žádnou katastrofu. Hlavní metou je, aby úzkokolejka vozila turisty během letních prázdnin, kdy je sezóna nejsilnější.

„Úzkokolejka je v tuto chvíli jako pacient na oddělení intenzivní péče. To znamená, že opravdu jsou dny, možná téměř každý den, kdy o úzkokolejce s někým mluvíme, dostáváme nějaké informace nebo dotazy a někdy to vidíme lépe, optimističtěji, jindy pesimističtěji,“ přirovnal dění kolem úzkokolejky místostarosta Jindřichova Hradce Bohumil Komínek.

Vlaky úzkokolejky na nádraží v Jindřichově Hradci působí smutně a opuštěně, uvnitř dílen ale panuje čilý ruch.
Vlaky jindřichohradecké úzkokolejky letos na trať nevyjedou. Depo ale nespí

Reorganizace společnosti Jindřichohradecké místní dráhy počítá s tím, že veškeré nemovitosti, koleje a zřejmě i vozy by odkoupil nově zakládaný svazek obcí kolem úzkokolejky.

Majetek úzkokolejky zatím chátrá. Sprejeři například poničili vagony nebo ochrannou zeď na Šajbě.Majetek úzkokolejky zatím chátrá. Sprejeři například poničili vagony nebo ochrannou zeď na Šajbě.Zdroj: Deník/Adam Hudec„Smyslem svazku obcí pro budoucí období je, aby měl pod sebou infrastrukturu a nemovitosti. Lze předpokládat, že v nějakém rozsahu bude jeho součástí i vozový park, ale to je ještě otázka diskuze. Měli bychom vše na základě nájemních smluv. Znamená to, že bychom majetek následně pronajali někomu dalšímu a díky příjmu z pronájmu ho postupně spláceli. Nemuseli bychom tak vynakládat na nákup vlastní prostředky a do budoucna budeme vlastníkem,“ vysvětlil starosta Jindřichova Hradce Michal Kozár a dodal, že budoucí svazek obcí je zatím ve fázi příprav. Jeho založení by mělo proběhnout do konce května.

Počet vlaků na trati bude nižší

Zároveň je v plném proudu výběrové řízení na nového dopravce, který by vozy úzkokolejky provozoval. „Zájem mají dva dopravci, kteří podali nabídky a my teď čekáme, jestli si Jihočeský kraj a Vysočina z těchto dvou dopravců někoho vyberou. Zájem vyslovila společnost Gepard Express a druhou nabídku podala firma Good thing,“ upřesnil Jan Píšala. Turisté ale podle něj musí počítat s tím, že počet vlaků na trati bude po restartu nižší, než v době, kdy úzkokolejka naposledy jezdila.

„Lokomotivy jsou totálně vyježděné a budeme moci vrátit do provozu jen několik z nich. V letošním roce předpokládáme provoz dvou dieselových lokomotiv denně, které se na tratích budou točit, a k tomu jeden parní vlak. Více vozidel k dispozici v tuto chvíli nemáme,“ řekl Jan Píšala. Počet vozidel na trati by se ale v následujících letech postupně navyšoval.

Návrat vlaků na "úzké" koleje se opět posune.
Město pomůže zaplatit potřebné dokumenty pro provoz úzkokolejky

Provoz na trati úzkokolejky utichl v neděli 2. října roku 2022. Majetek společnosti JHMD se od té doby už několikrát stal terčem vandalů, kteří posprejovali vagóny nebo zdi podél trati. Nádraží úzkokolejky v Jindřichově Hradci také během loňského léta nachystalo pro turisty menší náplast za stojící vlaky. Lidé si mohli prohlédnout bufetový vůz a část historické soupravy, občerstvit se nebo si zakoupit nějaký suvenýr.

JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Za běžného provozu se po kolejích pohybovalo pět dieselových lokomotiv a jedna parní. Vlaky úzkokolejky přepravily průměrně až 400 tisíc cestujících za rok.