Místostarosta Roman Bílek za občany ve věci obchvatu rozhodovat nechce: „Sám vím, jaké to je, když vám pod okny projede nákladní auto a v poličkách vám řinčí skleničky.“ Na druhou stranu však dodává: „Byl jsem se podívat ve Stráži nad Nežárkou po otevření obchvatu. V tom městě je mrtvolné ticho. V trafice a dalších pár obchodech na náměstí, které zde ještě zbyly, mi obchodníci potvrzují, že mají třetinové tržby,“ říká a navrhuje, ať si v otázce obchvatu rozhodnou občané v průzkumu veřejného mínění.

Tuto podmínku také odsouhlasili zastupitelé zároveň s rozhodnutím o zadání územního plánu města.

Současný územní plán má podle architekta Zdeňka Urbance obchvat řešený na západ od města, v nejcennější části krajiny, kde by odřízl občany od přírodních krás. Město proto preferuje východní trasu obchvatu, protože by bylo v optické vzdálenosti. Napojení na obchvat by zajišťovaly celkem tři sjezdy.  Vše je ale stále ve fázi projednávání v návaznosti na územní plán kraje.

Na základě schváleného zadání bude vypracován koncept, kde budou specifikovány návrhy řešení. „Celé realizaci musí předcházet řada řízení, schválení, majetková vypořádání a navíc je celá situace složitější o fakt, že koridor prochází chráněnou krajinnou oblastí,“ říká architekt Zdeněk Urbanec a zdůrazňuje, že se zatím jedná pouze o vymezení koridoru o šíři asi 100 metrů.

Markéta Musilová