a koleje o šířce pouhých 76 centimetrů, tedy o polovině rozpětí klasické železniční tratě, se první černá parní lokomotiva na svou první jízdu vydává 11. listopadu 1897. Po trati směřuje směrem na Novou Bystřici.

Jízda je slavnostním vyústěním téměř pětiletých dohadů a plánování, po kterých přizvaní dělníci až z Itálie začali na trati pracovat.
Vláček vyjíždí a Hradec jásá. Koleje pro „úzkokolejku“ začaly fungovat deset let po otevření velkého jindřichohradeckého nádraží na klasické trati. Jejich provozu dá stopku až první světová válka.

Zahájení provozu na trati Jindřichův Hradec – Obrataň bylo přikryté slavnostní mrazivou oponou, vlak tudy totiž poprvé vyjel na Štědrý den roku 1906.
I další letopočty z historie místních drah rozhodně stojí za zmínku. Roku 1925 proběhlo zestátnění úzkokolejek, v roce 1972 se zase objevilo první významné ohrožení hradeckých drah, a to v podobě studie o likvidaci.

Na poslední úzkorozchodné dráze v zemi dnes fungují dvě tratě. Obě začínají v Jindřichově Hradci, jedna směřuje do Nové Bystřice přes Jindřiš, Blažejov, Lomy a Senotín, ta druhá potom do Obrataně přes Novou Včelnici, Kamenici nad Lipou a Chválkov.

I v současné době se turisté a další zájemci mohou svézt parním vláčkem z minulého století, a to především v létě, kdy „pára“ za přizpůsobenou cenu jízdenky jezdí několikrát denně.

Výjimkou jsou potom tématicky zaměřené akce, které provozovatel JHMD pořádá několikrát do roka.