O tom, že z Kostelní ulice se má stát v brzké době obytná zóna, jsme vás již v Jindřichohradeckém deníku informovali. Podle zpráv, které přišly z hradecké radnice, je již ale zřejmé i to, kdy se tak stane. Dobrou zprávou bezesporu je, že kompletní rekonstrukce důležité spojnice v historickém centru města se uskuteční ještě v letošním roce.

Jak uvedla tisková mluvčí města Karolína Průšová, schválili již radní návrh zadání veřejné zakázky na první etapu rekonstrukce. „Předpokládaný termín realizace je od 12. září do 2. prosince," upřesnila.

Kromě nového povrchu ulici čeká také oprava vodovodu, kanalizace či sdělovacích kabelů. S městem bude spolupracovat rovněž energetická společnost E.ON, jež zajistí obnovu elektroinstalace a výměnu plynovodu. Největší změna ale na Hradečáky a návštěvníky města čeká až po skončení prací. Na doporučení dopravní komise totiž bude provoz v Kostelní ulici fungovat v režimu obytné zóny. Auta tudy tak sice budou moci projíždět, ale jen dvacetikilometrovou rychlostí a je třeba počítat i s chodci, kteří se v takové zóně mohou po vozovce normálně pohybovat, třebaže musí motoristům umožnit průjezd. Jde tedy o jakýsi kompromis mezi klasickou komunikací a pěší zónou, která byla v této lokalitě původně také zamýšlena.

V praxi zde tak prakticky zaniknou chodníky a od vozovky budou odděleny jen dvoucentimetrovým obrubníkem. Že hlavním důvodem tohoto opatření je úbytek aut v centru, nedávno připustil starosta Stanislav Mrvka. „Jezdit se tam bude moct, ale nebude to žádná dálnice. Pro nás jsou v těchto místech prioritní chodci," uvedl.

V Kostelní ulici se nachází celá řada barů, hospůdek a kaváren a jejich provozovatelé aktivitu města vesměs vítají. Například majitel restaurace Udírna Petr Kadlec by prý ale možná šel ještě dál.

„Pokud by se to pro auta zavřelo úplně, vůbec bych proti tomu nic neměl a dal bych jedině palec nahoru. I toto řešení je ale dostačující a věřím, že ubude hlavně toho kvanta pekařských nákladních aut, která tudy projíždějí opravdu ve dne v noci," kvituje snahy o omezení provozu Petr Kadlec.

Na druhou stranu má mírné obavy, zda se jeho podniku nějak nedotknou několikaměsíční práce.

„Nikomu se samozřejmě nechce chodit někam na večeři přes rozkopanou ulici. Doufám, že bude po dobu stavby zajištěná alespoň částečná průjezdnost, aby bylo možné přivážet zásoby. Je mi však jasné, že je to třeba a beru to jako nutné zlo, přes něž je nutné se nějak přenést a věřím, že to v konečném důsledku přispěje ke zvelebení města," poznamenal.

Obytná zóna

V obytné zóně smějí chodci užívat pozemní komunikaci v celé její šířce. Hry dětí na pozemní komunikaci jsou dovoleny. V obytné zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/h, přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit. Stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště. V obytné zóně a pěší zóně musí chodci umožnit vozidlům jízdu. To platí i pro hrající si děti.