Počátkem tohoto týdne podepsal Josef Knot, první náměstek jihočeské hejtmanky, dlouhodobou smlouvu s provozovatelem Jindřichohradeckých úzkokolejek.

Smlouva úzkokolejkám garantuje pro rok 2020 finanční podporu ve výši 125 korun za vlakový kilometr. Během celého pětiletého smluvního vztahu by dopravce měl nasadit tři nově pořízené motorové jednotky, o kterých v současnosti jedná s potenciálními výrobci.

O kontraktu - Smlouva platí na pět let. Na stejnou dobu ji prodloužil také kraj Vysočina. - Hodnota smlouvy za celé pětileté období činí 163 milionů korun.

„Jihočeský kraj si je plně vědom, že tradici Jindřichohradeckých úzkokolejek je možné zachovat pouze za cenu pořízení nových vozidel a modernizace železniční infrastruktury. Vydali jsme se touto cestou s očekáváním, že dopravce splní všechny smluvní podmínky a zajistí kvalitní dopravu pro obyvatele i návštěvníky regionu,“ řekl náměstek Knot.

Krajský radní pro dopravu Jiří Švec uvedl: „Objednali jsme u dopravce po dobu následujících pěti let regionální dopravu v rozsahu 235 tisíc vlakových kilometrů ročně. Vzhledem k pořízení nových vozidel bychom chtěli smluvně zajistit jejich dlouhodobý provoz na další roky.“

Radní zároveň považuje podepsání této smlouvy za významný milník. „Dlouho se jednalo o to, zda tento technický unikát přežije, či nikoli. Ve finále proto kvituji postoj krajských zastupitelů, kteří dali pokračování úzkokolejky zelenou, byť jsme si byli vědomi finanční náročnosti,“ zdůraznil Jiří Švec s tím, že se modernizace a provoz úzkokolejky vyplatí z hlediska dopravní obslužnosti i zatraktivnění regionu.

Statutární ředitel Jindřichohradeckých místních drah Boris Čajánek potvrdil, že provozně-marketingová koncepce firmy počítá se zajištěním každodenního provozu podle požadavků kraje.

„Nová vozidla budou ekologická, moderní a nízkopodlažní. Posílí kapacitu nejen v sezonním období. Budou podporovat přepravu jízdních kol. Úzkokolejky současně nabídnou i parní provoz, o jehož zachování, společně s nostalgickým provozem historických dieselových lokomotiv, má zájem Jihočeský kraj i veřejnost,“ sdělil.

Pro obyvatele regionu je úzkokolejka tradičním způsobem, jak se dostat do školy nebo do práce, k lékaři, za kulturou. „Zejména v sezoně jsme pro rodiny cílem víkendových nebo prázdninových výletů a prostředkem k poznávání krás Jihočeského kraje. Jsme jedinečnou technickou památkou, která neodmyslitelně k regionu patří,“ připomněl ředitel Čajánek.