I o tom se jednalo na březnovém zasedání Bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností Jindřichův Hradec.
Jak informoval tajemník bezpečnostní rady a vedoucí krizového řízení Městského úřadu v J. Hradci Jiří Hruška, i území Jindřichohradecka v uplynulých letech postihly mimořádné události a krizové situace různého charakteru.

„Povodně, orkány, námrazy, sněhové kalamity, ale také negativní environmentální rizika mohou ve svém důsledku vyústit v přímé ohrožení životů občanů, jejich zdraví, nebo způsobit veliké materiální škody a poškodit životní prostředí,“ říká Hruška.

Město Jindřichův Hradec jako orgán státní správy v přenesené působnosti je odpovědné za zabezpečení úkolů a opatření ochrany obyvatelstva. Podle Hrušky mimořádné události a krizové situace, jako jsou živelní pohromy, provozní a technologické havárie, násilné řešení společenských vztahů, přerušení dodávek energií a jejich negativní následky a zároveň realizace opatření pro ochranu životů a zdraví občanů, snížení škod a ztrát, ale i ochrana životního prostředí, vyžadují trvalou pozornost odborníků  z oblasti krizového řízení, tedy především pracovníků státní správy i místní samosprávy.

A právě o těchto problémech jednala bezpečnostní rada na svém pravidelném březnovém zasedání. „Projednala a chválila analýzu rizik, které mohou negativně působit na Jindřichohradecku. Z této analýzy vyplývá řada úkolů pro pracoviště krizového řízení, ale i pro Hasičský záchranný sbor. Jednotlivé úkoly k ochraně obyvatel musí být zapracovány do krizového plánu obce s rozšířenou působností. Tento plánovací proces musí být ukončen v prosinci letošního roku,“ sdělil Hruška.

Ke zkvalitnění úkolů a činností krizových štábů bezpečnostní rada obce s rozšířenou působností projednala a schválila vytvoření neveřejné části webového portálu města Jindřichův Hradec, který bude zajišťovat zejména sdílení krizových informací. „Ty jsou potřebné pro řešení mimořádných událostí a krizových situací na úrovni měst a obcí celého správního obvodu,“ říká Hruška.

Na zasedání starosta města Stanislav Mrvka seznámil členy bezpečnostní rady se záměrem vytvořit nové pracoviště krizového řízení. To vyplývá z novely zákona o krizovém řízení.

„Toto nové pracoviště je navrženo jako multifunkční. Zasedací místnost bude sloužit především jako pracoviště krizového štábu. Dále bude tato místnost využita pro přípravu a školení orgánů krizového řízení. V jedné místnosti bude pracovat při řešení mimořádných událostí a krizových situací krizové komunikační centrum, v druhé, stálá pracovní skupina krizového štábu. V běžném životě nové prostory poskytnou zázemí oddělení krizového řízení, které oblast obrany, bezpečnosti a ochrany musí zabezpečit na celém správním obvodu . Tedy pro 58 měst a obcí,“ doplnil Hruška.

Analýzou rizik a tvorbou nového pracoviště krizového řízení se Město Jindřichův Hradec snaží systémovými opatřeními zajistit ochranu občanů před možnými mimořádnými událostmi a krizovými situacemi.