Svému koníčku se kutil věnuje už téměř dvacet let. Nápad přišel s narozením prvního syna. "Chtěl jsem mu vyrobit něco, co nikdo nemá. Udělal jsem pro něj šlapací autíčko typu historického vozu značky Aero z laminátu. Vozil jsem totiž dodávkou vodáky a tak jsem k tomuto materiálu přišel. Zkoušel jsem z něj vyrábět a experimentoval," zavzpomínal na své začátky Zdeněk Kříž.

Model historické Aerovky ale protrhl pomyslná stavidla a kutil začal pro svého syna vymýšlet další hračky na kolech. "Udělal jsem mu k té Aerovce takový nákladní přívěs a pak také obytný karavan. Měl otevírací dveře, uvnitř byl i dřez s tekoucí vodou a odpadem, skříňky nebo stolek, který se dal přeskládat na postel," popsal Zdeněk Kříž s tím, že první pojízdný model s motorem přišel na řadu o něco později. "První laminátové vozítko s motorem byla přibližně před patnácti lety motokára, která byla vcelku rychlá a měla i převodovku. Udělal jsem tři a chtěl je půjčovat, ale z původního záměru s podnikáním nakonec sešlo a tak jsem je rozprodal," dodal. Následovaly ještě repliky závodních vozů s elektromotorem značek Bugatti, Alfa Romeo a Mercedes, které si objednal kupec z Německa na zakázku. Po nich přišla několikaletá pauza.

Ilustrační foto
Májka na Hradecku nepřinesla vždy jen zábavu, někdy končila i tragicky

Před pěti lety ale Zdeněk Kříž svůj um znovu oprášil a rozhodl se, že opět vyrobí pojízdný model. Tentokrát padla volba na Tatru. "Táta jezdil celý život s Tatrou 148, kterou po práci stavěl před domem a měl jsem ji tak pořád na očích. Proto mám to auto rád a líbí se mi. Podle mě je to nejhezčí náklaďák, má krásné tvary, od té doby už hezčí auto nevyrobili," podotkl kutil z Jindřiše.

Práce na prvním, modrém modelu Tatry se sklápěcí korbou v měřítku 1:3, zabrala Zdeňku Křížovi přibližně rok. Následovala červená Tatra tahač a v současné době dokončuje model hasičské Tatry CAS 32. "Bude se vším všudy, i se zásobníkem na vodu s kapacitou 200 litrů, čerpadlem a stříkačkou. Představuji si, že dětské hasičské družstvo přijede k nějakému fiktivnímu požáru nebo cvičení a budou moci stříkat například vodu na terč," nastínil pan Zdeněk a dodal, že jeho dalším plánem je výroba legendárního autobusu Škoda RTO. Dokončit by ho chtěl už během příštího roku.

Čarodějnický rej v Lomnici nad Lužnicí
Čarodějnice na Farské louce tančily a utkaly se v soutěži

Náklady na výrobu zmenšeného náklaďáku šplhají lehce nad sto tisíc korun a skloubí se na něm práce několika lidí. "Spolupracuji s různými firmami, lakýrníkem nebo čalouníkem. Kabinu, rámy i nápravy si vyrábím sám. Pohonná jednotka je obdobou motoru v elektrických centrálách a má asi šest koní, což bohatě stačí," upřesnil Zdeněk Kříž s tím, že model vyvine maximální rychlost 15 kilometrů v hodině. Startování je podobné, jako například u zahradní sekačky a podobný je i zvuk, který malé náklaďáky vydávají.

Se svojí Tatrou, která měla speciálně vyrobenou nástavbu, dokonce kutil před dvěma lety objel i rybník Svět v Třeboni. Vsadil se totiž s účastníky známé televizní expedice Tatra kolem světa 2, že zvládne něco podobného jako oni. "Nevěřili mi, že pojedu také Tatrou kolem světa a měsíc na to jsme si udělali akci Tatrou kolem Světa s velkým S. Cesta kolem třeboňského rybníka Svět nám zabrala pouhé čtyři hodiny a vznikl o tom dokonce i krátký film," pochlubil se konstruktér.

Červenou a modrou Tatrovku si nenechává pro sebe. Dopřát si potěšení z jízdy malým náklaďákem může v podstatě kdokoliv, nejen děti. "Důležité je nejdříve mi zavolat nebo napsat a domluvit se. Jezdíme na Farmě Jindřiš. Nejlepší jsou víkendy, přes týden jsem většinou pryč, protože jezdím s kamionem do zahraničí," poradil zájemcům Zdeněk Kříž, který se svými modely navštěvuje i nejrůznější akce po celé republice. Půlhodinové svezení Tatrou vyjde na 300 korun.

Podrobnosti najdete na jeho webových stránkách www.tiranci.cz