„Zrovna v pondělí jich po Jindřichově Hradci dost chodilo.  Ptali se, jakou mám pojišťovnu a jestli nechci k vojenské. Odmítla jsem s tím, ať to jdou nabízet mladším. Je to děs, když nenabízejí  elektriku, tak zase tohle," popsala Hana Viková. Také v úterý náboráři operovali na náměstí Míru a v Panské ulici. Oslovovali mladší lidi a maminky 
s dětmi. Ve středu zde byli opět.

Obdobně působili verbíři před několika dny v Táboře, 
a přitom již v březnu se zdravotní pojišťovny dohodly, že si vzájemně nebudou prostřednictvím najatých náborářů přetahovat pojištěnce. K tomuto kroku pojišťovny vyzval nový ministr zdravotnictví  Svatopluk Němeček. Ředitelé pojišťoven zároveň souhlasili se storny přihlášek těch, kteří se přehlásili pod tlakem k jiné pojišťovně.

Lidé, kteří zareagují a přejdou k jiné pojišťovně, mohou zažít nepříjemné překvapení 
v okamžiku, kdy vyhledají lékařskou pomoc a zjistí, že lékař nemá s jejich pojišťovnou uzavřenou smlouvu.

Podobné případy řeší pracovníci Všeobecné zdravotní pojišťovny podle specialisty marketingu a komunikace Viktora Lavičky často. „Jsme připraveni pomoci všem, kteří podobně naletí, ale záleží také na vyjádření té druhé pojišťovny, která si náboráře platí," upozorňuje Viktor Lavička.

Podle vyjádření ministra zdravotnictví je nábor nových pojištěnců mrháním finančních prostředků zdravotního pojištění v situaci, kdy zdravotnictví zápasí s nedostatkem peněz.

Jak již Deník informoval, podobným praktikám naletěla i starší žena z Tábora, které verbíři namluvili, že její pojišťovna, tedy VZP, krachuje.

„Již po několik let se setkáváme s podobnými praktikami jiných zdravotních pojišťoven, které si platí obchodní firmy na nábor nových klientů. I přes apel ministra zdravotnictví a slibu ostatních zdravotních pojišťoven se to děje i nadále, o čemž svědčí i případ v Jindřichově Hradci z tohoto týdne, konstatuje za VZP Viktor Lavička.

Připomíná, že volba zdravotní pojišťovny je právem každého občana. „My pouze nabádáme, aby se nenechali lidé manipulovat najatými prodejci, kteří o situaci ve zdravotnictví nic neví a mají za cíl pouze svůj zisk. Lékaři, ale i jiná zdravotnická zařízení, nemusí mít smlouvu s nabízenou pojišťovnou a pak by si klient musel hledat jiného lékaře. Navíc ne každá pojišťovna má v místě bydliště pobočku a takto napálený člověk musí jezdit mnoho kilometrů, pokud potřebuje něco osobně vyřídit," argumentuje Viktor Lavička.

Pacienti, kteří zjistí, že jejich ošetřující lékař nemá smlouvu s jejich novou pojišťovnou, se v akutních případech mohou obrátit na pohotovost. Podle předsedkyně představenstva Nemocnice Dačice Miroslavy Člupkové většinou bývá lékařská služba první pomoci pod nemocnicí, a ta má ve většině případů uzavřené smlouvy se všemi zdravotními pojišťovnami. Má to však háček: „Pohotovost má řešit momentální aktuální  problém a ne chronický stav."
Měnit pojišťovnu někde na ulici, také není zrovna šťastné. „Není možné se v té chvíli přesvědčit, zda ošetřující  lékař má s novou pojišťovnou smluvní vztah a něco na ulici podepisovat je nebezpečné i kvůli možnosti podvodu," zdůrazňuje Miroslava Člupková.