Lidé poukazují na fakt, že značným zúžením v místech, kde se křižuje několik autobusových linek, došlo k fatální chybě. Nejenže zde prakticky není místo na nástup a výstup cestujících a jednotlivé zastávky jsou od sebe vzdálené, takže při přestupech musí lidé přebíhat téměř dvě stě metrů po silnici, ale navíc už nezbyl prostor pro otáčení autobusů, které teď jako točnu musí využívat místní kapličku.

Kritika se snáší zejména na Správu a údržbu silnic (SÚS), která byla investorem této úpravy. Provozní náměstek jindřichohradecké SÚS Ludvík Vojta však odmítá, že by vina byla pouze na straně silničářů. Dotklo se jej zejména tvrzení Jana Zimmela, starosty Stříbřece, jehož jsou Libořezy místní částí, které jsme zveřejnili v předchozím článku. Starosta zde poukázal na fakt, že SÚS pravděpodobně při plánování přestavby příliš nepočítala s autobusy veřejné linkové dopravy.

„S tímto tvrzením nemůžeme souhlasit, neboť pan starosta byl o celém dění okolo úpravy křižovatky obeznámen, což je možno doložit jeho podpisem a razítkem OÚ Stříbřec na projektové dokumentaci k této opravě a tudíž se zamýšlenou úpravou souhlasil, stejně tak jako Policie ČR a Odbor dopravy Třeboň. Žádáme vás proto o uvedení polopravd v tomto článku na pravou míru, neboť z obsahu takto otištěného článku si čtenář celou nepříjemnost ohledně autobusových zastávek spojuje se SÚS," píše Ludvík Vojta v dopise adresovaném redakci.

Starosta Jan Zimmel sice připouští, že s ním Správa a údržba silnic jednala, nicméně nevidí pochybení na straně obce.

„O křižovatce jsme se bavili dlouhodobě. Poprvé o ní padla zmínka už tuším někdy před deseti lety, kdy jsme zde kvůli tomu nekopali kanalizaci, aby se to udělalo při jednom. Potom jsme ji s předchůdcem pana Vojty řešili znovu asi před dvěma lety. Na obci však nemáme stavební úřad, který by v této věci byl schopný podat nějaké stanovisko, takže se rozhodovalo v Třeboni," tvrdí starosta, jenž si za svým výrokem z minulého týdne stojí.

„V první řadě se měl projektant, který to navrhoval, seznámit s tím, jaký je zde vlastně provoz, a tomu to přizpůsobit. Ne to jen napasovat na normy," tvrdí starosta.

Zpracování projektové dokumentace měla na starosti jindřichohradecká kancelář WAY project.

„My jsme v zadání od SÚS žádné autobusy neměli. Byla tam obrovská vyasfaltovaná plocha a naším úkolem bylo jen zúžit křižovatku tak, aby fungovala. O nějaké točně autobusů jsme nevěděli. Ta by ale stejně musela být řešená někde mimo," říká Karel Drobil z projekční společnosti.

Mimo se autobusová točna opravdu ocitla. Autobusy se mají nově otáčet okolo místní kapličky, což je podle obyvatel Libořez něco nepředstavitelného. Třebaže se zdá, že v otázce autobusových zastávek se nakonec podaří najít kompromis a na některých krocích se již začalo pracovat, otáčení autobusů zůstává i nadále jablkem sváru.

V sobotu od 14 hodin chce dokonce jeden z odpůrců tohoto řešení Josef Řepa uspořádat protestní shromáždění.

„Nejde o nějaké skandování hesel, bude to spíš jakýsi happening s muzikou, čajem a nějakým tím občerstvením. Chceme zkrátka upozornit na to, že si takové jednání nenecháme líbit," uvedl Josef Řepa.

Ten nesouhlasí ani s důvody zúžení křižovatky. „To, že by to bylo z důvodů bezpečnosti, protože tu bylo hodně nehod, je evidentní lež. Já osobně tu bouračku za poslední roky pamatuji pouze jednu, navíc nebyla nijak vážná," argumentuje Josef Řepa.

Jeho slova potvrzuje i Zdeněk Přibyl ze Stříbřece. „Na autobus tam chodím několik desítek let a vždy to tam bylo bez jakýchkoliv problémů. Dříve jsem se tam cítil daleko bezpečněji," konstatoval.