Například v Jindřichově Hradci platby náklady v loňském roce kryly pouze z 66,7 procenta. Město podle pracovníka odboru správy majetku Pavla Tomka vynaložilo vloni celkem na likvidaci odpadu 16,3 milionu korun, přičemž příjmy města z poplatků činily 10,9 milionu.
Další příjmy z prodeje druhotných surovin byly 292 tisíc a odměna za zajištění zpětného odběru a využití odpadů z obalů v systému Eko–Kom 878 tisíc korun.
Při porovnání množství odpadu v Jindřichově Hradci za 1. čtvrtletí loňského a letošního roku se objevují zajímavá čísla. „Rapidně se letos zvyšuje množství vytříděného odpadu, ale zároveň vzrostlo i množství směsného odpadu. Je to možná i důsledek toho, že opadává krize a lidé opět více nakupují. Třídění odpadu narůstá, vloni jsme ve městě nechali rozmístit další nádoby, takže se určitě lidé naučí třídit ještě víc,“ míní Tomek s tím, že letošní novinkou ve městě jsou červené kontejnery na drobný elektroodpad, které se také plní.

Také v Třeboni „pětistovka“ ročně na občana uhradí náklady na odpad pouze z asi 66 procent. Celkové náklady podle referentky finanční správy městského úřadu Sylvie Kuklové se vloni dostaly na 6,6 milionu korun. „Na občana pak částka vycházela 757 korun na rok,“ uvedla.

Na nejvyšší možné částce za odpad 500 korun na občana jsou také v Dačicích. „Skutečný příjem do rozpočtu města z místního poplatku za komunální odpad je částka převyšující 3,7 milionu korun, celkové výdaje v odpadovém hospodářství města jsou více než 4,8 milionu korun,“ informoval vedoucí odboru životního prostředí dačického městského úřadu Jiří Müller. Město má příjem od Eko– Komu za zpětné využití odpadů přes 358 tisíc korun. Zhruba přes 700 tisíc korun tak musí v Dačicích na odpadech doplácet každoročně z rozpočtu města. Vysokému doplatku se podivovali také občané na posledním zasedání dačického zastupitelstva. „Momentálně jsme na nejvyšší možné částce poplatku,“ informoval na zasedání tajemník Karel Macků.
Situace je téměř ve všech místech stejná. Ale vloni v Českých Velenicích vůbec poprvé zaznamenali pokles množství odpadu a město na občany nedoplácelo.

„Oproti předchozím rokům bylo vloni odvezeno o 65 tun odpadu méně. Celkem jsme zaplatili téměř 2,3 milionu korun a je potěšující, že to poprvé pokryly finanční prostředky získané za poplatky a služby,“ říká českovelenický místostarosta Miroslav Kotrč.
Pokračuje, že cena za odvoz a likvidaci směsného komunálního odpadu se odvíjí od nákladů na cenu obsluhy a skládkovného. „Na jednu tunu pro letošek odpovídá cena za obsluhu, která zahrnuje činnosti spojené s manipulací a vyprázdněním nádob a přepravy, a to ve výši 1172 korun na tunu bez DPH,“ vysvětluje.

Doplňuje, že cena skládkovného je pak vyjádřena jednotkovou cenou za odstranění jedné tudy odpadu, což je 457 korun bez DPH. K tomu je ale nutné přičíst ještě státem stanovené poplatky pro příslušný rok. Letos je rekultivační poplatek 100 korun a základní 500 korun. Všechny ceny jsou bez DPH. „Takže město zaplatí za tunu odvezeného směsného komunálního odpadu 2229 korun bez DPH,“ dodal Kotrč.