Skandál, který otřásá koncernem Volkswagen, by i u nás mohl přivést do servisu tisíce majitelů vozů této německé značky. Až do 11 milionů aut byl totiž namontovaný systém, který měl oklamat diagnostiku emisí.

V zásadě to fungovalo tak, že software rozpoznal, kdy je měření prováděno a exhalaci škodlivin snížil. V běžném provozu byl však objem výfukových zplodin daleko vyšší, takže auto mohlo využít plný potenciál motoru.

I to je důvod, proč se řidiči Volkswagenů pravděpodobně příliš nepohrnou si tento „nedostatek" nechat odstranit. Je o tom přesvědčený i Jan Petrák z Lovětína, majitel nejen autodílny, ale také zmiňovaného německého automobilu.

„Není to tak jednoduché, je to tam pevně dané a v podstatě by to znamenalo přehrát celý software v autě, což může udělat jen autorizovaný servis," tvrdí Jan Petrák. Ten je však přesvědčený, že dobrovolně k tomu nebude mít někdo důvod.

„Já jsem rozhodně s mým autem spokojený tak, jak je. Rozhodně, i kdyby se prokázalo, že v něm něco takového mám, tak bych hned neběžel si to nechat napravit. Vůbec by mi to totiž nevadilo," vyslovil svůj názor.

Na Jindřichohradecku se navíc přidává i další aspekt. Nejbližší autorizovaný servis společnosti CB Auta, který by byl takového zásahu do řídicí jednotky schopen, je až v padesát kilometrů vzdáleném Táboře, kde však zatím vládne klid.

„Nejen řidiči, ale i my musíme počkat na oficiální vyjádření koncernu, které specifikuje typy motorů, jichž se problém týká," uklidňuje majitele Volkswagenů manažer autosalonu Přemysl Kovář.