Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Milan Hřava říká: Nejdůležitější je dát žákům kvalitní vzdělání

Velká Lhota - V loňském roce se v mnoha školách vyměnilo vedení. V seriálu rozhovorů se vám proto představují noví ředitelé. Jedním z nich je i Milan Hřava, který nastoupil do Základní školy a mateřské školy Velká Lhota.

10.1.2013
SDÍLEJ:

Ředitel Základní školy a Mateřské školy Velká Lhota Milan Hřava.Foto: archiv ZŠ a MŠ Velká Lhota

Proč jste se přihlásil do konkurzu právě sem, na poměrně malou školu?

Na jaře 2012 se ke mně dostala informace, že obec Volfířov bude vyhlašovat konkurz na obsazení funkce ředitele školy ve Velké Lhotě. Nevěnoval jsem tomu ale větší pozornost, mimo jiné i proto, že jsem byl v Telči, kde jsem poslední roky působil, spokojený. Situace se změnila, když jsem zjistil, že paní ředitelka odchází do důchodu a nejedná se zde tedy jen o formální konkurz. Obec považovala za prioritu nejenom školu udržet, ale hlavně ji rozvíjet. Sbíral jsem další informace, mimo jiné na mne velice pozitivně zapůsobila nedávno dokončená modernizace mateřské školy. Překvapilo mě ale, že se nás na poměrně malou školu přihlásilo pět.

Je pro vás spojení základní a mateřské školy nové? Co to obnáší?

Učil jsem na poměrně velké škole, ve které ale mateřská škola nebyla její součástí, takže nové to pro mne je. Tím, že máme obě školy pod jednou střechou, děti již od tří let začínají chodit do stejné budovy a mohou zde pokračovat až do svých jedenácti let, kdy ukončí pátý ročník. Navíc děti, které si na sebe zvykly v mateřské škole, mají i lepší vztahy mezi sebou na škole základní. Pořádáme některé akce společně a především předškoláci si tak přirozeně zvykají na starší děti i na vyučující. Prospěšná je spolupráce pedagogů mateřské a základní školy, takže se nám například nestane, že bychom nebyli připraveni na některé dítě, které nám z mateřské školy nastoupí na školu základní. Přínosné je spojení i po stránce ekonomické a provozní.

Jak jste se aklimatizoval ve funkci ředitele, bylo to náročné?

Aklimatizace mi nedělala velký problém.Tím, že jsem nastoupil začátkem srpna, byla situace pro práci klidnější, než kdybych školu přebíral v průběhu školního roku. Nemohu říct, že to je těžké a náročné období mého profesního života. Jednak jsem věděl, do čeho jdu a co tato práce obnáší, jednak mi zde hodně pomáhají i zkušenosti, které jsem získal mimo školství, ať se jedná o ekonomiku, pracovně-právní vztahy, účetnictví. Ve škole jsem se naštěstí setkal s pedagogy a provozními zaměstnanci, kteří mají zájem o kvalitní práci a jsou zapálení pro společnou věc. Toto mi doposud pomáhá zřejmě nejvíce.

Je vám bližší práce učitelská nebo ředitelská?

Práce v mém případě se dělí zhruba rovnoměrně na obě části. Pokud si někdo stěžuje, že tráví málo času s dětmi a více musí pracovat na věcech, které s učitelováním nesouvisí, neměl by dělat ředitele školy a měl by pouze učit. Podle počtu tříd, které jsou na jednotlivých školách, mají jejich ředitelé zkrácený úvazek pro přímou pedagogickou činnost a větší část svého pracovního dne věnují ostatním činnostem. Za sebe mohu potvrdit, že celkové množství času, který trávím věcmi týkajícími se školy, je daleko větší, než čas, který jsem věnoval škole dříve, kdy jsem učil. A co je mi bližší? Naštěstí mne baví jak práce s dětmi, tak i vedení běžné agendy školy.

Zavedl jste po svém příchodu něco nového?

Jednu z prvních věcí, kterou jsem musel řešit, bylo vytvoření jiného systému řazení a oběhu dokladů, které se týkají provozu školy a likvidaci obrovského množství starých a nepotřebných dokumentů. V kabinetu i skladu učebnic jsem objevil velké množství věcí, ze kterých jsem se ještě učil já v sedmdesátých letech, čímž jsem se ve vzpomínkách vrátil do svých školních let a neodolal jsem prolistovat si například červený slabikář s ilustracemi Václava Junka z roku 1972. Bohužel valná část z toho je dnes pro vyučování nevhodná a tak nejenom že je vyřazujeme, ale nahrazujeme novými. V září jsem měl v této souvislosti dokonce obavu z reakce rodičů, když jejich děti dostaly na celý školní rok ještě původní učebnice a pracovní sešity a za tři týdny je zase odevzdávaly, protože například v matematice jsem došel k závěru, že je neúnosné nadále učit podle 15 let starých materiálů a přitom teprve koncem září nám dorazily nové. V letošním roce máme v plánu dokončit výměnu učebnic a pracovních sešitů, aby žáci měli k dispozici to nejlepší, co v současné době pedagogická nakladatelství nabízejí. Navíc například ve zmíněné matematice, kterou považuji za jeden z nejdůležitějších předmětů, chceme jít novou cestou výuky podle koncepce profesora Hejného. Jeho pojetí matematiky pro základní školy patří k tomu nejlepšímu, co za posledních několik desetiletí vzniklo. K dalším krokům v obměně vybavení tříd patřilo odstranění klasické tabule a její nahrazení bílou keramickou v kombinaci s projekční plochou dataprojektoru. Druhou třídu máme osazenou interaktivní tabulí, pedagogové již mají své notebooky a mohou tedy v kterékoliv třídě pracovat s elektronickými materiály. Bohužel jsem musel přistoupit i k nepopulárním opatřením, spočívající v redukci zaměstnaneckých úvazků a propouštění, jelikož zde byla přezaměstnanost a finance, které nám poskytuje stát na platy, jsou více než omezené a nutí nás držet v pracovním poměru jen opravdu nezbytné množství lidí.

Co plánujete do budoucna?

Nejdůležitější investiční akcí roku 2013 v oblasti vybavení bude dokončení projektu EU. Ze získaných prostředků chceme každému žákovi zajistit vlastní tablet, který bude sloužit jako významná a perspektivní učební pomůcka. Jediné, co nás v současnost v realizaci tohoto záměru brzdí, je doposud neuspokojivě vyřešená kompatibilita některých výukových programů s kvalitním a cenově dostupným zařízením. Další věcí, která ve škole nesnese odkladu, je rekonstrukce původního vytápění a celkové zateplení budovy. Náklady na energie nám ročně spolykají zbytečně velkou částku. V současné době obec Volfířov jedná o zajištění financování celé akce.

S čím se škola nejvíc potýká?

Každá škola dnes bojuje s klesajícími počty žáků, také ve Velké Lhotě v minulosti žáci ubývali. V letošním školním roce se však situace otočila a jak do základní, tak i mateřské školy nám děti přibyly. V mateřské škole se jedná o demografický vývoj, určitou roli však jistě sehrálo i otevření nově zrekonstruovaných prostor a zázemí, které zde děti mají. Na základní škole je na hodnocení nějakého pozitivního trendu krátká doba. Jsem ale rád, že utichly zprávy o rušení malých škol a pomalu začínáme být svědky vstřícnějšího pohledu na tyto školy, jako na plnohodnotná zařízení, která jsou schopna poskytovat kvalitní vzdělání a mnohým dětem a rodičům vyhovující lépe, než školy velké.

Co škola žákům a rodičům nabízí?

Po vyučování mají žáci možnost navštěvovat školní družinu, čehož hojně využívají. Zde je o ně postaráno až do jejich odchodu domů, nebo do odjezdu autobusů. Téměř všichni navštěvují některý z kroužků sportovní, angličtinu, flétny. Všem dětem je podáván oběd, v mateřské škole k tomu svačiny, které se vaří v naší vynikající kuchyni. Se zaměstnankyněmi kuchyně jsme se dohodli na používání pouze kvalitních surovin na přípravu stravy, i když se jedná o vyšší pořizovací náklady. Naším nejdůležitějším cílem je poskytnout žákům kvalitní vzdělání, aby po skončení pátého ročníku odcházeli na druhý stupeň dobře připraveni a přitom byli těch několik let u nás spokojeni oni i jejich rodiče.

Petra Jouzová

Autor: Redakce

10.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Třeboňské lázně. Ilustrační foto.

Co ve středu s volným časem?

1. A z 2. základní školy v Jindřichově Hradci.

Představujeme prvňáčky z 2. základní školy v Jindřichově Hradci

Na Hradecku ve středu zavřou tři čtvrtiny praktických lékařů

Jindřichův Hradec /ANKETA/ - Ve středu bude stávkovat většina praktických lékařů. I na Jindřichohradecku.

Hasiči viseli na lanech, cvičili evakuaci

Husinecká přehrada - Řidiče projíždějící včera dopoledne po hrázi Husinecké přehrady zarazil pohyb hasičů.

Vyšší Brod zažil léto, ve středu rozhodnou o teplotě mlhy

Jižní Čechy - Úterý na Hedviku (Svatá Hedvika pole zamyká a medu do řepy zamíchá) opět přepisovalo teplotní rekordy.

Hradecké orientační běžkyně mají stříbro z mistrovství republiky

Moravský Karlov - Skvělého úspěchu dosáhly na mistrovství České republiky štafet a družstev dorostenky jindřichohradeckého Spolku orientačních sportů, které vybojovaly stříbrné medaile.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení