Milena a Josef Andrle: Cesta po jižní polokouli (22): Uruguay, část první

Jindřichův Hradec, Uruguay - Poslední jihoamerický stát, který cestovatelé navštívili mezi 24. dubnem a 5. květnem, je Uruguay.

26.5.2018

Cestovatelé z Hradce zavítali do Uruguaye.Foto: Milena Andrle

Posledním státem naší cesty po Jižní Americe je Uruguay.

Rozkládá se mezi Brazílii na severovýchodě a Argentinou na západě. Od té je oddělena pouze řekou Uruguay, o kterou se oba státy dělí. Hranice prochází středem řečiště. Podle této řeky má stát své jméno. Pochází z indiánského jazyka guaraní. Co přesně název znamená, se neví.

Uruguay je se svými 176 220 kilometry čtverečními více než dvakrát větší než Česká republika. Má ale pouze necelých 3,5 milionu obyvatel. Je tady spousta neobydlené krajiny. Hlavně ve střední části.

Přijíždíme sem autobusem z Buenos Aires a první zastávkou je město PAYSANDÚ. Leží na západě státu, podél řeky Uruguay.

Cesta je příjemná, ovšem má dost zásadní chybu. Na této trase jezdí pouze jeden autobus denně, který vyjíždí z Buenos Aires ve 23 hodin. To není ten problém. Tím je délka jízdy. Jedeme totiž jenom 5 hodin i s přerušením na hranicích. Do Paysandú přijíždíme už ve čtyři hodiny ráno. Dosti nešťastná doba na cestu do hotelu ve městě, kde jste nikdy nebyli. Takže se usazujeme na autobusovém nádraží, (mimochodem velice pěkném) a začíná čekání. Situaci komplikuje i to, že nemáme uruguayská pesos. Pepa je přesvědčený, že kávu v nádražním kiosku můžeme zaplatit argentinskými. Jsme vlastně na hranicích. Jde to zkusit, ale skutek utek. Prodavač je neoblomný. Káva nebude. Zatím. Při pozdějším prozkoumání nádraží objevuji bankomat, který nám vydává místní měnu. Dokonce bez přirážky. A Pepa jde pro kávu. Já hlídám batohy.

Konečně je 9 hodin a my vyrážíme do hotelu. Je naštěstí blízko nádraží. Jmenuje se Raffaello. Asi vypadáme dosti unaveně, protože na můj dotaz, jestli nemůžeme dostat kávu, nám paní recepční přinese celou snídani.

Po částečném vybalení věcí jdeme, jako vždycky, prozkoumat město. Shodujeme se na tom, že nám hodně připomíná městečka v Mexiku. Má zvláštní atmosféru. Nejsou tady žádné paneláky.

Potulujeme se kolem řeky. Je slunce, tak se natáhneme na břehu a strávíme dvě velmi příjemné hodinky. Místní přístav už má svoje dny slávy dávno zapomenuty. Akorát
tady zbyla kotva s nápisem.

Zajdeme i do místního muzea. Kdysi to byla škola, tak jsem sem hned nechala vyfotit u lavice se žákem a počítadlem. No jo, učitelku v sobě nezapřu. Pochodujeme dál a tady zaplesalo Pepovo srdce. Starý Jeep. Tak odtud rozhodně musí mít foto zase on.

Pivovar s krásným názvem Bimba Brüder nás rozesmál. Měli zavřeno, ale kolemjdoucí pán nám poradil, ať zazvoníme. Tak jo. Otevřel nám sám majitel. Vše nám ukázal a my si kupujeme černé a světlé pivo. Je dobré, ale silné.

Tak, to je z Paysandú vše a jedeme do města SALTO. Stejně jako Paysandú jej najdeme na břehu řeky Uruguay. Opět poklidné. Hotel do 10 minut od nádraží, které je zároveň nákupní zónou. Většina ulic končí na nějakém náměstí s nějakou sochou generála. Slunce zapadá do řeky, což vytváří romantické pozadí.

Největším tahákem města je ale blízkost (8 km) Termas y Dayman. Termální prameny, u kterých je vybudované rozlehlé koupaliště. Spousta bazénů s vířivkou, masážní sprchy, tobogán. Vše ale teplé až horké. Vzhledem k tomu, že je asi tak 30°C, to moc osvěžující není. Přesto zde spokojeně strávíme celý den. I se koupeme.

Po 3 dnech pokračujeme dál. Čeká nás centrální oblast Uruguaye.

V průvodcích se o této oblasti můžeme dočíst, že jsou zde rozsáhlé pastviny, na kterých gauchos objíždějí stáda krav na koních. No, pastviny… ano, stáda krav… ano, gauchos na koních… ani omylem. Jo, objíždějí, ale na motorkách.

Naším cílem je město TACUAREMBO.

Přijíždíme večer a do deště. Náš hotel je poměrně daleko od nádraží, takže taxi. Tady moc levné nejsou. Hotel je současně i muzeem Fordu. Jsme tady pouze jednu noc. Přesto město poznáváme. Druhý den jdeme totiž na nádraží pěšky. Cca 4 km. Dojdeme k jakémusi velkému talíři, asi má představovat sochu. No a já zjišťuji, že klíč od pokoje mám v kapse u vesty. Co teď. Do hotelu daleko, MHD tady nejezdí a nám zanedlouho jede autobus do dalšího města. Situaci zachraňuje Pepa. Oslovil dva místní mladíky, kteří jeli kolem na motorce. Za menší úplatek jsou ochotni dojet do hotelu a klíč vrátit. Snad to klapne. A my pokračujeme na autobus.

Dalším cílem je městečko SAN GREGORIO DE POLANCO.

Leží na řece Río Negro. Ta se zde rozlévá do velkých a velmi rozsáhlých zákrut, které vytvářejí ohromné jezero. Zrovna na 1. května je slunce, tak jdeme na výlet po pláži jezera. Den předtím hodně pršelo, takže voda je hnědá až rezavá. Hodně rybářů má nahozené udice. Procházíme blízkým lesem a k našemu údivu tady rostou borovice. Navíc mají dosti zvláštní kořeny. Je tady totiž hodně velká větrná eroze, která odnáší písek a kořeny všech stromů jsou odkryté do velké hloubky. Působí to až pohádkově.

Náš hotel San Gregorio je umělecké dílo. Celý pomalovaný. Nejen fasáda, ale i chodník před hotelem. Asi se tady kdysi konalo nějaké sympozium malby na fasády domů. Je jich pomalováno docela dost. Jinak se, v tomhle městečku, nic neděje. Ani lidí se tady vlastně příliš moc nevyskytují. Ke všemu další den, bohužel, prší a prší a prší.

Bude asi nejlepší, když pojedeme dál. Zkusíme atlantské pobřeží. Třeba tam bude lépe. Jdeme koupit jízdenku a 5. května ve tři hodiny ráno odjíždíme. Kam?? To se dozvíte v dalším článku. Tak vydržte.

Milena Andrle

Autor: Redakce

26.5.2018 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 21 740 Kč

Montážní dělníci výrobků z kovů operátor ve výrobě. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21740 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: výhodou vyučení s technickým zaměřením; výhodou praxe; výhodou aktivní znalost anglického, případně německého jazyka; výhodou jakékoliv oprávnění, zkoušky; pracovní poměr na dobu určitou 2 roky s možností prodloužení na dobu neurčitou; pracovní doba třísměnná;. Pracoviště: Magna cartech spol. s r.o., 378 10 České Velenice. Informace: Lenka Maziniová, +420 384 753 279.

Stavebnictví - Stavebnictví Ostatní stavební technici 20 100 Kč

Stavební technici Technický pracovník - stavař. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20100 kč, mzda max. 28740 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KONTAKT EMAILEM: ps0210@seznam.cz, - pracovní poměr na dobu neurčitou, Požadavky a pracovní náplň:, -Vzdělání středoškolské stavebního směru (výhodou vysokoškolské vzdělání), min. praxe 3 roky ve stavebnictví; znalost stavebního zákona, zákona o zadávání veřejných zakázek, orientace v související legislativě,, -Znalost práce na PC - WORD, EXCEL, výhodou uživatelská znalost rozpočtových programů (např. KROS Plus, ÚRS),, -Řidičské oprávnění skupiny B, zdravotní způsobilost, trestní bezúhonnost, -Bezpečnostní prověrka na stupeň "Vyhrazené" - bude udělena po nástupu, - Požadavek na flexibilitu, zkušenosti s prací ve státním sektoru, ochota se přizpůsobit, respektování administrativních postupů, -Zajišťuje údržbu a organizuje provádění oprav svěřených zařízení na úseku stavební údržby Provozního střediska 0210 J. Hradec,, -Připravuje a realizuje opravy včetně koordinace technickohospodářského provozu u střediska; zabezpečuje a organizuje opravy a údržbu stavebních objektů, u technologických zařízení koordinuje stavební práce dodavatelsky i svépomocí včetně kontroly kvality a likvidace faktur; u dodavatelské údržby vykonává funkci stavebního dozoru,, -Zpracovává, zajišťuje a kontroluje stavební rozpočty (u dodavatelské i svépomocné údržby); organizuje a provádí pravidelné technické prohlídky objektů, optimalizuje reprodukční procesy,, -Zabezpečuje předepsanou agendu (centrální evidenci, mechanizovanou evidenci, projekty, tabulkové soubory atd.),, -Udržuje v aktuálním stavu situaci objektů; vede stavební dokumentaci stavebních objektů, aktualizuje ji, -Orientuje se v aktuální a platné legislativě v oblasti stavební činnosti, -Zodpovídá za vedení a doplňování lineárních náčrtů, -Odpovídá za odběratelskou kontrolu faktur včetně kontroly platnosti a správnosti fakturovaných cen, fakturovaného množství majetku, práce a služeb a dalších hledisek jejich věcné správnosti, jakož i za doplnění náležitostí předepsaných pro účetní doklad., -Odpovídá za neprodlené vyřízení faktur tak, aby mohly být nadřízeným stupněm proplaceny ve lhůtě splatnosti; vede předepsanou dokumentaci podle požadavků spisové služby, -Zadává veřejné zakázky a připravuje podklady k jejich zadání, -Pracuje na PC s emailovými a databázovými programy (NEN, ISL, GINIS, ESSS, OUTLOCK), kde doplňuje a , aktualizuje údaje stavebních objektů, -Pečuje o svěřený materiál. Pracoviště: Ministerstvo obrany - agentura hospodaření s nemovitým majetkem, Vídeňská, č.p. 169, 377 01 Jindřichův Hradec 1. Informace: Petr Kočíř, +420 973 325 130.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Pomocní pracovníci v dopravě a 1 000 Kč

Pomocní pracovníci v dopravě a skladování Výpomoc při zásobování, manipulace s koberci a pomocné práce J. Hradec. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 1000 kč, mzda max. 3000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Rezkova 953, Jindřichův Hradec, Kontaktní osoba: pí. Bastlová, Vhodné pouze pro fyzicky zdatné uchazeče, neboť se jedná o manipulaci s koberci a dalším zbožím při závozu prodejny, 95,-Kč/h, doba dle potřeby. Bližší informace přímo na prodejně KOBERCE TREND Jindřichův Hradec. Pracoviště: Limex čr, s.r.o. - 004 - koberce trend jindřichův hradec, Rezkova, č.p. 953, 377 01 Jindřichův Hradec 1. Informace: -, .

Obchod - Obchod Vedoucí prodejny, provozu 19 000 Kč

Vedoucí pracovních týmů v prodejnách zástupce vedoucí prodejny maso-uzeniny. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: pracovní poměr na dobu neurčitou;, Požadujeme: min. vzdělání vyučen; samostatnost; spolehlivost; flexibilita; zkušenost s vedením kolektivu výhodou; příjemné vystupování; potravinářský průkaz;, Nabízíme: dlouhodobou perspektivu v prosperující společnosti; možnost profesního růstu; vstupní zaškolení; nevyučené v oboru zaučíme; přátelský kolektiv; nástup možný ihned, Náplň práce: vedení kolektivu prodejny; vedení administrativy prodejny; objednávání zboží; odpovědnost za chod prodejny; příprava zboží k prodeji; prodej a nabídka zboží; obsluha zákazníků; spolupráce s vedením firmy, KONTAKT TELEFONICKY NEBO E-MAILEM. Pracoviště: Zeman maso-uzeniny, a.s. - 002 - dačice, Vápovská, č.p. 306, 380 01 Dačice. Informace: Veronika Fořtová, +420 602 107 526.

Rozšířený výrobní závod společnosti ENGEL v Kaplici si v sobotu prohlédlo na šest tisíc lidí.

OBRAZEM: Do ENGELu v sobotu dorazilo šest tisíc lidí

Ilustrační foto

Divizní nováček na závěr „spláchl“ Protivín

Oprava železničního přejezdu komplikuje život řidičům i cestování autobusem

Prachatice - Od pondělního rána (18.6.) musejí řidiči na trase Prachatice - České Budějovice využít silnici vedoucí přes Těšovice. Na Vitějovice je zastaví uzavírka a v Prachaticích u obvchvatu práce na železničním přejezdu.

Vesnicí roku 2018 je Svatý Jan nad Malší

Jižní Čechy - Vážená paní starostko, mám pro vás dobrou zprávu. Myslím, že už asi tušíte. Svatý Jan nad Malší se stal nositelem zlaté stuhy, to znamená krajským vítězem soutěže Vesnice roku Jihočeského kraje roku 2018.

Z linky 156: Muži se rozhodli uzavřít parkoviště

Jindřichův Hradec – Ve středu 6. června čekalo na řidiče nemilé překvapení v podobě umístěných zábran, které zcela uzavřely centrální parkoviště pod Oděvou.

Páťáci z 5. ZŠ se učili, jak zacházet s penězi

Jindřichův Hradec - Páťáci z 5. základní školy zakončili svoji výuku finanční gramotnosti, které se zúčastnili v rámci programu Abeceda peněz.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.