Statutární ředitel společnosti Boris Čajánek má pro toto jednání jednoduché vysvětlení. „Je to prosté. Jihočeský kraj nám nezaplatil odpisy za loňský a předloňský rok, takže jsme se ne vlastní vinou ocitli ve svízelné finanční situaci," tvrdí Boris Čajánek, který toto zdůvodnění předložil i zaměstnancům firmy ve výše zmíněném dopise.

Spor s oběma kraji, tedy Jihočeským a Vysočinou, na jejichž území úzkokolejka operuje, je ostatně vleklý a je datován už od roku 2012, kdy se vedení chopil nový management v čele právě s Borisem Čajánkem.

Nese se ve dvou rovinách. JHMD jednak požadují větší platby kilometrovného za to, že poskytují služby veřejné dopravní obslužnosti, ale předmětem sporu jsou i odpisy za modernizované vlaky, které si vysloužily přezdívku Nautilus.

Nároky dopravce ale kraj dlouhodobě považuje za přemrštěné a zvláště sám hejtman Jiří Zimola si příliš nebere servítky. Na pasáž v dopise, kde se píše, že on osobně přislíbil úhradu téměř pěti milionů, ale slib nesplnil, reagoval nebývale tvrdě.

Jihočeský hejtman Zimola nijak neskrýval své pobouření. „Jsou to lži. Vůbec se nedivím, že se JHMD potýká s tak ohromnými finančními problémy, ačkoliv za minulého vedení úzkokolejka prosperovala za naprosto stejných podmínek. Popravdě dnes mají více ředitelů než lokomotiv a každý z nich má více než zajímavý plat," naráží hejtman na způsob, jakým je společnost řízena a neváhá jít ve svých prohlášeních ještě dál.

„Trochu se obávám, že jsme svědky skutečného tunelu na kolejích. Já jsem rozhodně ten, kdo do něčeho takového odmítá posílat veřejné peníze," podtrhl Jiří Zimola.

Není to ostatně poprvé, kdy se úzkokolejka ocitla ve více než svízelné finanční situaci. Předloni se jí na poslední chvíli podařilo odvrátit insolvenční řízení a minulý měsíc se stala terčem exekuce, když jí na popud České správy sociálního zabezpečení byly obstaveny účty z důvodu neplacení povinných odvodů.

Tím, kdo se však nyní nalézá v pasti, jsou především sami zaměstnanci JHMD. Těm sice vedení v dopise slibuje alespoň částečnou náhradu mzdy, ale nepíše, kdy se tak stane.

„V otázce výplaty dubnových mezd, které v těchto dnech očekáváte si vás dovoluji ujistit, že vaše mzdy budou částečně vyplaceny, nikoliv však z prostředků společnosti, ale z prostředků akcionářů. Bohužel, pokud kraje nehradí v plné výši to, k čemu se zavázaly, nelze k tomu přistoupit jinak," píše svým zaměstnancům ředitel Boris Čajánek. Ten se podle svých slov snaží se situací vypořádat.

„V pondělí jsme byli na jednání s Federací strojvůdců. Můj pocit z toho je, že naši situaci vnímají a oceňují snahu se s tímto nešťastným stavem vypořádat. Lidé musejí cítit, že se o ně někdo zajímá a nejsou nám lhostejní," poukázal ředitel.

Úzkokolejce nyní začíná hlavní turistická sezóna. Otázkou tedy zůstává, zda do ní oblíbené vláčky skutečně vyjedou. Boris Čajánek tvrdí, že ano.

„Je to sice nepříjemné, ale děláme, co můžeme. Zatím jezdíme dál díky vstřícnosti našich akcionářů," konstatoval statutární ředitel Čajánek.